Čtvrtý týden: Integrace negativního
Ježíš je učil: „Ale já vám říkám: „Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují.“ -Matouš 5,44
Richard Rohr popisuje, že láska k nepřátelům je praxí „integrace negativního“, tedy přijetí toho, co v sobě považujeme za nepřijatelné:
čelit svému vlastnímu stínu
Naši nepřátelé v sobě vždy nesou naši stinnou stránku, to, co se nám na nás nelíbí. Nikdy nebudeme čelit svému vlastnímu stínu, dokud nepřijmeme ty, kteří nás ohrožují (jako František z Assisi přijal malomocného ve své zkušenosti obrácení). Lidé, kteří nás odrazují, to obvykle dělají proto, že v nějaké podobě nesou naše vlastní chyby.
zvětšená sebeláska
V horském kázání Ježíš v podstatě říká: „Když milujete ty, kdo milují vás, co je na tom tak skvělého?“. (Mt 5,46). Je to prostě zvětšená sebeláska. Místo toho jsme povoláni milovat cizince u brány, toho, kdo stojí mimo naši zónu pohodlí. Dokud s ním nedokážeme vstoupit do lásky, Ježíš říká, že jsme ve skutečnosti vůbec nemilovali.
Buďte celiství, jako je náš Bůh celistvý a milosrdný
A jaká je Ježíšova motivace k tomu? Některé překlady říkají, že je to proto, abychom „byli dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec“ (Mt 5,48). Podle mého názoru je užitečnější a přesnější chápání slova přeloženého jako „dokonalý“ „celý“. Ježíš a František se setkali s Bohem, který je jeden, celý a všezahrnující. Buďte celiství, jako je náš Bůh celistvý a milosrdný. To je jádro evangelia. Cílem Ježíše a Františka bylo napodobit milujícího a odpouštějícího Boha. [1]
Jak milujeme své nepřátele?
Rev. Dr. Martin Luther King Jr. (1929-1968) byl vzorem, jak „integrovat negativní“ tím, že čelil realitě rasismu, chudoby a války, a zároveň trval na tom, abychom se řídili Ježíšovým příkazem milovat své nepřátele.
Buďme praktičtí a položme si otázku: Jak milujeme své nepřátele?
zlý čin už nezůstává jako překážka ve vztahu
Nejprve musíme rozvíjet a udržovat schopnost odpouštět….. Odpuštění neznamená ignorovat to, co bylo spácháno, nebo dát zlému činu falešnou nálepku. Znamená spíše, že zlý čin už nezůstává jako překážka ve vztahu…..
Najdi i prvek dobra
Za druhé, musíme si uvědomit, že zlý čin nepřítele-souseda, věc, která zraňuje, nikdy zcela nevyjadřuje vše, čím je. Prvek dobra se může nacházet i v našem nejhorším nepříteli…..
I v tom nejhorším z nás je něco dobrého a v tom nejlepším z nás je něco zlého. Když to objevíme, máme menší sklon nenávidět své nepřátele.
nejsou úplně špatní a nejsou mimo dosah Boží vykupitelské lásky
Když se podíváme pod povrch, pod impulzivní zlý čin, uvidíme v našem nepříteli-sousedovi jistou míru dobra a poznáme, že zákeřnost a zloba jeho činů nevyjadřuje zcela vše, čím je. Vidíme je v novém světle. Poznáváme, že jejich nenávist vyrůstá ze strachu, pýchy, nevědomosti, předsudků a nepochopení, ale navzdory tomu víme, že Boží obraz je v jejich bytosti nevýslovně vryt. Své nepřátele pak milujeme tím, že si uvědomujeme, že nejsou úplně špatní a že nejsou mimo dosah Boží vykupitelské lásky. [2]
Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Adapted from Richard Rohr, Sermon on the Mount (Franciscan Media, 1992, 2010), Audible audio ed.
[2] Martin Luther King Jr., “Loving Your Enemies,” in Strength to Love (Fortress Press, 2010), 44, 45–46. Note: minor edits made to incorporate inclusive language.
Image credit and inspiration: Nadya Spetnitskaya, Untitled (detail), 2018, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Making bread requires the integration of dry and liquid ingredients that must be kneaded and combined. They move from messiness to a cohesive form, just like any kind of integration process.