proroci

Podívejte se na (nebo za) okraj

Šestý týden: Cesta proroka

Proroci nás i nadále zvou k tomuto nebojácnému odhodlání k hodnotám osvobození, lásky a spravedlnosti. Tyto hodnoty modelují jako mnohem důležitější než touhu ovládat, znát nebo se zaplést do politiky úctyhodnosti. Proroci vědí, že jejich poslání není uklizené, hezké ani úhledné. Je to prodírání se bahnem života po boku několika málo lidí, kteří věří ve stejné hodnoty a mají stejné závazky.   -Cassidy Hallová, „Queering Prophecy“ (Proroctví v jiném pojetí)

Autorka a podcasterka Cassidy Hallová navrhuje, že bychom mohli použít slovo „queer“ k popisu zvláštních, netradičních způsobů myšlení a jednání, které charakterizují mnoho proroků: 

Proroctví přináší často zvláštní lidé

Proroctví málokdy pochází od obvyklých podezřelých. Vychází z podivných nebo zvláštních lidí a obvykle ze skupin na okraji společnosti. Někteří by mohli říci, že proroctví je queer. Etymologické kořeny slova queer pocházejí ze skotštiny šestnáctého století, kdy toto slovo znamenalo něco jako zvláštní, podivný, příčný nebo šikmý. Teprve koncem devatenáctého století (1894) začalo slovo odkazovat na sexualitu. 

Lidé z okraje společnosti s podivnými zvyky

Historicky proroci často uzákoňují podivné věci vymykající se ze škatulky toho, co je v jejich společnosti považováno za normální nebo přijatelné. Ezechiel jedl svitek a prorokoval nad suchými kostmi (Ezechiel 3 a 37). Miriam se vzbouřila proti faraonovu nařízení a vytáhla tamburínu, aby vedla ženy ve vítězné písni (Exodus 15). Jejich poslání vyžaduje tyto krásně zvláštní projevy, které podvracejí dominantní a normativní, aby jejich poselství bylo vyslyšeno. Jejich moudrost často vychází z jejich životních zkušeností na okraji společnosti a znovu a znovu se setkávají s nepochopením.

Co by se mohlo stát, kdybychom změnili pohled na proroctví?

Co by se mohlo stát, kdybychom změnili pohled na proroctví? Queering (1)něčeho nás nutí odstranit naše vlastní očekávání nebo žádoucí výsledky. Queering nás odděluje od nadvlády, protože se zabývá některými stejnými hodnotami proroka: osvobozením, vzájemným propojením, láskou, spravedlností, a dokonce i údivem. Co by mohlo znamenat zapojit se do prorockého uprostřed nás, aniž bychom ho museli pojmenovat nebo se k němu hlásit? Co když nám tento závazek umožní vstoupit do hloubky, kam bychom jinak nedosáhli? 

Poznáme a pochopíme Boží vůli

Thomas Merton napsal, že abychom poznali nebo pochopili Boží vůli, „musíme se nějakým způsobem podílet na vidění proroků: Merton: „Vždycky jsme byli živí [lidé], kteří vnímali božské světlo skryté v neprůhlednosti věcí a událostí a kteří někdy viděli záblesky tohoto světla tam, kde jiní [lidé] neviděli nic než obyčejné události“. [1]

Přijmout své okolí a zapojit se

Kde jsou, ptám se, ty obyčejné události, které pomíjím kvůli vlastnímu pohodlí, pohodlí nebo kontrole? Nemusíme se dívat jen na okraj – na vyděděnce společnosti -, ale také na ty, kteří nám jsou nepříjemní, na ty, kterým se možná vyhýbáme, a na záležitosti, které bychom raději vynechali, protože když queer proroctvím uvolníme potřebu vědět nebo pojmenovat a místo toho se blíže zapojíme do prorockých hodnot a hnutí Ducha uprostřed nás. 

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Thomas Merton, No Man Is an Island (Harvest, 1983), 62. 

Cassidy Hall, “Queering Prophecy,” ONEING 12, no. 2,The Path of the Prophet (2024): 44–45. Available in printor PDF download.  

Image credit and inspiration: Eddie Kopp, Untitled (detail), 2017, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Prophets break things down in order to make room to create something new. 

(1)Poznámka překl.: velká část queer teorie spočívá v boji proti normalizaci i v samotném oboru