Milovat v čase vyhnanství

Modlitební exil

Devatenáctý týden: 2025

Děkujeme všem, kteří v uplynulém týdnu přispěli na podporu CAC a těchto denních meditací! Díky vaší štědrosti a partnerství je to všechno možné. Pokud jste ještě nepřispěli a chcete tak učinit, zvažte prosím příspěvek nebo měsíční dar na adrese cac.org/dm-appeal. Děkujeme vám!

Benedikt z Nursie

Benedikt z Nursie (480-587) je ústřední postavou při zakládání západního mnišství. V jarním čísle časopisu ONEING popisuje Carmen Acevedo Butcherová, členka CAC, jak se Benediktův modlitební život na poušti stal vyvoleným a svatým vyhnanstvím ze světa v krizi:

Benedikta pohnulo pohnutí, aby si zvolil nejistotu sebevyhnanství a kontemplace ve světě kolektivního vyhnanství a traumatizace….. Benediktovy kláštery byly „protiatomovými kryty, časovými kapslemi, laboratořemi a chráněnými pěstiteli kontemplativní tradice v rozpadajícím se světě“. [1]

…uchovával moudrost pouštních otců

Uchovávaly moudrost pouštních ammů a abbů a byly komunitami uzdravení v době chaosu…. Od Benedikta se můžeme mnohému naučit. Jak si v době společenského nepořádku a drtivé nouze udržoval svůj vlastní i komunitní klid a soucitnou aktivitu?…

…našel pevné místo pro modlitbu oproštěnou od falešného já

Alegorická adaptace Archimédova zákona o páce, kterou Richard Rohr použil v knize A Lever and a Place to Stand, se dá aplikovat na Benedikta, který se opakovaně rozhodl žít v „pevném bodě“ kontemplativního postoje a z něj. Na tomto klidném místě každodenní modlitby (ora) – zpěvu žalmů a lectio divina, tedy čtení Písma – stál Benedikt „pevně, soustředěně, vyrovnaně a zakořeněně“, získával „mírný odstup od světa“, i když jeho srdce či opěrný bod angažovanosti bylo „světu docela blízko, … miloval ho, cítil jeho bolesti a radosti“ jako své vlastní. V modlitbě Benedikt zakoušel „odstup od … zbytečných rozptýlení a každodenních klamů falešného já“, který dával jeho opěrnému bodu, zasazenému do utrpení rozvrácené říše, schopnost „hýbat světem“ prostřednictvím různých „pák“ soucitného jednání neboli labora [práce]. [2]

….a společný rytmus modlitby

Životem Benedikta a jeho mnišských bratří prostupoval společný rytmus modlitby zaměřený na žalmy:

Benediktův život, zaměřený na každodenní konání obyčejných věcí, byl řadou povstání v temnotách. Většina Italů, dokonce i pekaři, tvrdě spala, když se v jeho klášterech v zimě před druhou hodinou ranní rozžehla světla, protože Benediktova komunita se budila a chodila do kaple na vigilie. Zpívali Žalm 51,17: „Domine, labia mea aperies, et os meum annuntiabit laudem tuam“ / „Pane, otevři mé rty a má ústa budou hlásat tvou chválu.“…

… a zpěv žalmů

Benedikt dával tomuto zpěvu skrze 150 žalmů každý týden jako komunita přednost, stejně jako to dnes dělají jeho komunity a potomci, cisterciáci a trapističtí mniši. Pouštní stařec Atanáš (asi 300-373) popsal každodenní hodiny strávené zpěvem žalmů jako prospěšné pro výuku biblických dějin a proroctví, pro výchovu a zrání citů a pro proměnu toho, jak zpěvák chápe biblická slova, a dokonce i Boha: 

Zpěv vedl k srdci

Člověk, který žalmy slyší, když je zpívá, je jejich slovy hluboce dojat a proměněn. Stávají se zrcadlem, v němž vidí svou duši. Cokoli nám způsobuje zármutek, se při zpěvu žalmů uzdraví, a cokoli nám způsobuje klopýtnutí, se objeví. Je to, jako byste Žalmy napsali vy sami. Stávají se tvými vlastními písněmi. [3]

Prameny:

[1] Rev. Dr. Michael Petrow, Director of Formation, Faculty, and Foundations, Center for Action and Contemplation, February 29, 2024. Unavailable.  

[2] Richard Rohr, A Lever and a Place to Stand (Paulist Press, 2011), 1–4. 

[3] This quotation is translated (sans ellipses) by Carmen Acevedo Butcher from a letter to Marcellinus. See Athanasius, On the Interpretation of the Psalms, chap. 12. 

Carmen Acevedo Butcher, “A Hospitable Soul and a Well-Said Word in a Hostile Time,” ONEING 13, no. 1, Loving in a Time of Exile (2025): 17, 18, 19–20. Available in print or PDF download

Image credit and inspiration: Kryuchka Yaroslav, Untitled (detail), photo, USA, Adobe Stock. Click here to enlarge image. Things will break, and we are invited, when ready, to put the pieces back together again.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *