Týden dvacátý první: Trojkolka víry Úterý 20. května 2025
Autoři a aktivisté Alexia Salvatierra a Brandon Wrencher popisují, jak zotročení Afričané interpretovali Bibli prostřednictvím svých zkušeností a našli v ní příslib důstojnosti a osvobození.
Zotročení Afričané vnímali Ježíše jako živého přítele
Tím, že se viděli v biblických příbězích … se zotročení Afričané zabývali Biblí jako živým textem. Byli ve vztahu s Biblí, mluvili s jejími příběhy a jejím Bohem. Boha nevnímali jako vzdálené, zlovolné božstvo. Bůh zotročených Afričanů byl všudypřítomný, vysvobozoval je a trestal jejich utlačovatele. Boží společnost se projevovala zejména v tom, jak zotročení Afričané interpretovali Ježíše, kterého vnímali jako přítele, jenž s nimi putuje za přežitím a osvobozením z útlaku.
Spirituál „Chci, aby Ježíš šel se mnou“
Spirituál „Chci, aby Ježíš šel se mnou“ zobrazuje hluboké přátelství, které zotročení lidé s Ježíšem měli:
Chci, aby Ježíš kráčel se mnou
Chci, aby Ježíš kráčel se mnou
Po celou dobu mé poutní cesty
Chci, aby Ježíš kráčel se mnou. [1]
Spirituály byly živé biblické příběhy
Zotročení Afričané prokázali svou houževnatost a inovaci při vytváření lidové teologie z Bible v podobě lidových písní zvaných černošské spirituály. Spirituály zpívali jak v tichých přístavištích v poušti, tak v mystických tichých přístavištích svých duší při práci na polích a na plantážích. Spirituály jim umožnily přenést biblické příběhy do média, které je učinilo živými, tělesnými, a tedy vlastními. A zotročeným Afričanům umožnily nabídnout nové kreativní interpretace biblických příběhů.
Příběh Exodu o svobodě promlouval silným a specifickým způsobem ke zkušenostem zotročených:
Příběh exodu ve spirituálu
V příběhu o exodu Mojžíš získal od Boha moc rozdělit moře, což umožnilo hebrejskému lidu, který vedl, uniknout před svými utlačovateli, faraonem a Egypťany. Moře se zhroutilo a utopilo faraona a jeho armádu, která pronásledovala hebrejský lid. Hebrejský lid byl s Boží pomocí osvobozen. V souladu s radikální interpretací biblických příběhů zotročení Afričané vplétali do biblického příběhu své vlastní podmínky prostřednictvím písně…..
Osvobození Afričanů
Jednoho z těchto rán, jasného a krásného
Vezmu křídla a rozčísnu vzduch
Až se dostanu do nebe, obuju si boty
Budu běhat po slávě a říkat všem novinky
Až se dostanu do nebe, budu zpívat a křičet
Nikdo mě tam nevyžene. [2]
Bůh bude působit skrze Afričany
Poselství je jasné: stejně jako Bůh dal vítězství Hebrejcům nad Egyptem a Ježíši a církvi nad Římem, dá Bůh vítězství zotročeným Afričanům nad jejich otroctvím bílé křesťanské americké tyranii. A toto vítězství, stejně jako vítězství, které Bůh dal Hebrejcům a Ježíši a učedníkům, se neodehraje ve „sladkém čase“, ale v současném světě. Zotročení Afričané věřili, že Bůh bude působit skrze ně, aby toto vysvobození přinesl.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Traditional, “I Want Jesus to Walk with Me.” See Lift Every Voice and Sing II: An African American Hymnal (Church Publishing, 1993), no. 70.
[2] Traditional, “O Mary Don’t You Weep.” See This Far by Faith: An African American Resource for Worship (Augsburg Fortress, 1999), no. 88.
Alexia Salvatierra and Brandon Wrencher, Buried Seeds: Learning from the Vibrant Resilience of Marginalized Christian Communities (Baker Academic, 2022), 37–38.
Image credit and inspiration: Taylor Heery, untitled (detail), 2021, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Dynamic movement requires balance and respect, guided by ever-shifting balance points—like riding a tricycle—through a process of constant learning and continual growth.