Třiadvacátý týden: Ježíšův inkluzivní stůl – Pondělí, 2. června 2025
Zdá se, že Ježíš nikoho nepotěšil. Neustále porušoval pravidla a rozkládal stůl.—Richard Rohr
Otec Richard uvažuje o tom, jak Ježíšovy stravovací návyky zpochybňovaly náboženské a kulturní normy jeho doby – a také naší:
Nová etika
Ježíš nechtěl, aby jeho společenství mělo sociální etiku; chtěl, aby bylo sociální etikou. Samotný způsob jejich vztahování se měl být urážkou systému nadvlády a moci; mělo to být nové pojmenování reality. Měli žít v novém symbolickém vesmíru.
Nový sociální řád
Tato radikální myšlenka je obsažena v jednoduché nápovědě, kterou najdeme v celém křesťanském Písmu – nápovědě, kterou biblisté až donedávna přehlíželi: Ježíšova přítomnost s ostatními u stolu. Toto téma se v křesťanských písmech objevuje tak často, že ho dnešní učenci považují za ústřední pro Ježíšovo poselství. Ježíš nikdy nevypadá, že by prosazoval to, co nazýváme sociálními programy. Je mnohem radikálnější. Volá nás k novému společenskému řádu, ve kterém doslova sdílíme stůl jinak!
S kým a jak jíme – náš sociální svět
Tajemství sdílení jídla a společného stolu se odehrává na různých úrovních. Nejprve je tu sjednocující myšlenka sdílení stejného jídla. Pak je tu celá symbolika stolu samotného: kde u stolu sedíme a jak je stůl prostřený. Jídlo a stůl se společně stávají symbolem toho, jak je uspořádán náš sociální svět. Jakmile přeskupíme život kolem stolu, začneme měnit své představy o společenském životě.
Nové Ježíšovi způsoby
To byla, podle mého názoru, nejkonzistentnější sociální akce Ježíše: jíst novými způsoby! Uprostřed toho jídla ohlašoval Boží království a mluvil novými způsoby. Obvykle při vstupu do domu nebo při odchodu z něj potkával ty, kteří byli utlačováni a vyloučeni ze systému. Velké množství Ježíšových uzdravení a vymítání se odehrává buď při vstupu do domu, aby s někým poobědval, nebo při odchodu z domu těsně po poobědnání s někým. Předefinovává, kde se nachází moc, a to na mnoha různých úrovních současně. Náboženská moc je například většinou vykonávána mimo chrám a synagogu.
eucharistie
Je nutné velmi pečlivě zvážit, co bylo ztraceno a co bylo získáno s rozvojem křesťanství. Církev přešla od Ježíšova skutečného jídla s otevřeným společenstvím ke svému pokračování v relativně bezpečném rituálním jídle, které se stalo křesťanskou eucharistií. Bohužel, jídlo samo o sobě začalo negativním způsobem redefinovat sociální realitu, pokud jde o hodnost a nehodnost.
Sex a manželství
To je téměř přesný opak Ježíšova záměru. Dodnes používáme eucharistii k definování členství z hlediska hodnosti a nehodnosti. I když popíráme, že je to náš záměr, je to jasně praktické poselství, které lidé slyší. Není divné, že hříchy manželství a sexuality jsou ty hlavní, které používáme k vyloučení lidí od stolu, zatímco jiné hříchy, jako je chamtivost a nenávist, které způsobují větší veřejnou škodu, nejsou nikdy brány v úvahu?
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount, 2nd ed. (Franciscan Media, 2022), 81, 83, 84–85.
Image credit and inspiration: Anastasia Chervinska, untitled (detail), 2022, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Abundance is a table always set, where the meal awaits with quiet grace and there is always enough for all who arrive.