Týden dvacátý šestý: Vytváření komunit změny-Úterý, 24. června 2025
Otec Richard učí, že nové způsoby bytí ve světě můžeme praktikovat pouze tehdy, pokud si zachováme určitou míru odpoutanosti od systémů kolem nás:
Nepřipoutanost ke světu
Základem Ježíšova sociálního programu je to, co nazývám neidolatrie, neboli zbavení se našeho okouzlení všemi královstvími kromě království Božího. To podporuje mnohem lepší program než pocit nutnosti přímo útočit na věci. Nepřipoutanost (osvobození od loajality k lidmi vytvořeným systémům nadvlády) je podle mého názoru nejlepší způsob, jak chránit lidi před náboženským fanatismem nebo jakýmkoli druhem nepřátelského myšlení či chování. I když určitě existují věci, proti kterým jsme, musíme se soustředit na to důležité, pro co jsme!
Odlišná cesta od cest světa
Pavel se snaží vytvořit nějaké „audiovizuální pomůcky“ pro toto důležité poselství, které nazývá „církve“ (termín, který Ježíš použil pouze dvakrát, a to v Matoušovi 16:18 a 18:17). Pavel ví, že potřebujeme živé, viditelné vzory tohoto nového druhu života, aby bylo zřejmé, že Kristovi lidé skutečně následují cestu odlišnou od masového vědomí.
V Kristu už nejsou rozdíly
Jsou to lidé, kteří „mohou být nevinní a upřímní … a mohou zářit jako hvězdy mezi podvodným a zákeřným pokolením“ (Filipským 2:15). Lidem, kteří se ptali: „Proč bychom měli věřit, že je možný nový nebo lepší život?“, mohl Pavel odpovědět: „Podívejte se na tyto lidi. Jsou jiní. Toto je nový společenský řád.“ V Kristu „už není rozdílu mezi Židem a Řekem, otrokem a svobodným, mužem a ženou, ale všichni jste jedno v Kristu Ježíši“ (Galatským 3:28).
Vytvořit si svůj alternativní model
Podle Pavlova učení jsme měli žít v alternativní společnosti, téměř v utopii, a z této plnosti „jít do světa“. Místo toho jsme vytvořili model, ve kterém lidé žijí téměř výhradně ve světě, plně se věnují jeho postojům k penězům, válce a moci – a někdy „chodí do kostela“. To zřejmě nefunguje! V křesťanství mají skupiny jako Amishové, Bruderhof, černošské církve a členové některých katolických řeholních řádů pravděpodobně větší šanci skutečně si udržet alternativní vědomí. Většina z nás ostatních nakonec uvažuje a jedná podobně jako okolní kultura.
Podpůrná skupina
Mnoho lidí nyní nachází tuto solidaritu v think tankech, podpůrných skupinách, modlitebních skupinách, studijních skupinách, projektech výstavby domů, léčebných kruzích nebo organizacích zaměřených na komunitu. Možná si to plně neuvědomujeme, ale ve skutečnosti směřujeme správným směrem.
Potřebujeme živou komunitu
Některé nové studie naznačují, že křesťané tolik neopouštějí křesťanství, jako se spíše přiklánějí ke skupinám, které žijí křesťanskými hodnotami ve světě – místo toho, aby se jen scházeli, aby v neděli poslouchali čtení, recitovali vyznání víry a zpívali písně. Ježíš nepotřebuje naše zpěvy; my naopak potřebujeme jednat jako komunita. Skutečné křesťanské chování možná roste více, než si uvědomujeme. Chování má zcela jiný význam než pouhé členství.
Boží srdce
Pamatujte, že nezáleží na značce. Záleží na tom, aby Boží srdce bylo dostupné a aktivní na této zemi.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (Convergent, 2021), 197, 200–201.
Image credit and inspiration: Joel Muniz, untitled (detail), 2020, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. In a simple act of solidarity, this photo captures people delivering food to a food bank during the pandemic—a quiet reminder that real change happens when we show up for each other.