pozitivní moc

Moc impéria

Třicátý sedmý týden: Od nadvlády ke společenství-Středa, 10. září 2025

Brian McLaren uvažuje o odlišném chápání moci v raném hnutí Ježíše a v Římské říši:

Realita křesťanského impéria

Historická realita křesťanského impéria, stejně jako křesťanský antisemitismus, je plná ironie. Ježíš byl utlačovaný palestinský Žid, který žil v zemi na Blízkém východě okupované evropským impériem se sídlem v Římě. Ježíš vyzval římské impérium tím, že prohlásil alternativní impérium, impérium Boží. Podobnost těchto pojmů zdůrazňovala radikální kontrast mezi oběma říšemi: 

radikální kontrast mezi oběma říšemi: 

Římská říše byla násilná. Boží říše byla nenásilná.

Římská říše se vyznačovala nadvládou. Boží říše se vyznačovala službou a osvobozením.

Římská říše se zabývala penězi. Boží říše se zabývala štědrostí a k penězům byla hluboce podezřívavá.

Římská říše byla poháněna láskou k moci. Boží říše byla poháněna silou lásky.

Římská říše vytvořila pyramidu nadvlády, na jejímž vrcholu stál mocný a násilný muž, s řetězcem velení a podřízenosti, který všechny ostatní stavěl na místo pod nejvyšším vůdcem. Boží říše vytvořila síť solidarity a vzájemnosti, která obrátila konvenční pyramidy vzhůru nohama a dala „posledním, nejmenším a ztraceným“ čestné místo u stolu. 

Ježíš byl pro Řím hrozba

Není překvapivé, že římské impérium vnímalo Ježíše a jeho nenásilné hnutí jako hrozbu pro svůj násilný režim, a proto ho mučilo a veřejně popravilo jako standardní postup. Přibitím nahého člověka na dřevo … impérium ukázalo svou absolutní dominanci a absolutní porážku své oběti. Poselství bylo jasné: Ježíšovo poselství pravdy a lásky neznamenalo nic tváří v tvář drtivé moci a nadvládě impéria…. 

Křesťanství protikladem hodnot římské říše

V souladu s nenásilím svého zakladatele se křesťanská víra zpočátku rozvíjela jako nenásilné duchovní hnutí protikladných hodnot k impériu. Prosazovala lásku, ne válku. Její původní vyznání vyzdvihovalo solidaritu, ne útlak a vyloučení: „V Kristu Ježíši jste všichni dětmi Božími skrze víru. Kolik z vás bylo pokřtěno v Kristu, tolik jste se obléklo do Krista. Už není Žid ani Řek, už není otrok ani svobodný, už není muž ani žena; všichni jste jedno v Kristu Ježíši“ (Galatským 3:26–28). Raní křesťané vyzdvihovali rovnost přátelství spíše než nadřazenost hierarchie (Jan 15:15; 3 Jan 14, 15).

Bylo pro svůj postoj pronásledováno

Kvůli svému protimperiálnímu postoji, včetně odmítání sloužit v římské armádě nebo účastnit se imperiálního kultu, který prohlašoval božství císaře, byli často terčem posměchu, nedůvěry jako vlastizrádci a pronásledování.

Jenže křesťanství se stalo samo impériem

McLaren se zabývá tím, co křesťanství ztratilo, když přijalo moc impéria:

Od Konstantina křesťanství opakovaně uplatňovalo legitimní právo páchat násilí na svých členech [a dalších], aby chránilo své zájmy a zachovalo svou nadvládu. Usilovalo o dalekosáhlou a někdy téměř neomezenou kontrolu nad chováním a myslí svých poddaných. Někdy se chovalo jako totalitní moc, potlačovalo nesouhlas a prohlašovalo božskou a absolutní autoritu, schopnou absolutní korupce.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Brian D. McLaren, Do I Stay Christian? A Guide for the Doubters, the Disappointed, and the Disillusioned (St. Martin’s, 2022), 21–23, 26. 

Image credit and inspiration: cal gao, untitled (detail), 2021, photo, UnsplashClick here to enlarge imageWe move—from “I” to “we”—honoring each other’s gifts, sharing skills with reverence, and weaving our strengths into a whole greater than any one alone.