evangelium

Františkánská alternativní ortodoxie

Čtyřicátý týden: Františkánské svědectví a praxe-Pondělí, 29. září 2025

 Alternativa

František z Assisi věnoval pozornost jiným věcem než katolická církev jeho doby. Nakonec se jeho prorocké svědectví a důraz na život podle evangelia staly prostřednictvím františkánské tradice „alternativní ortodoxií“.

Richard píše:  

Opravdu napodobit Ježíše

V jednom z nejranějších záznamů o svém životě dává František prvním bratrům tuto radu: „Víte jen to, co děláte.“ [1] Jeho důraz na jednání, praxi a životní styl byl pro svou dobu zásadní a revoluční a zůstává jádrem františkánské alternativní ortodoxie. Pro Františka a Kláru z Assisi, jednu z jeho nejbližších duchovních přítelkyň, se Ježíš stal někým, koho skutečně následovali a napodobovali.    

Praktické křesťanství

Do té doby byla většina křesťanské spirituality založena na asketické a mnišské disciplíně, teoriích modlitby nebo akademické teologii, která sama o sobě byla často založena na „správné víře“ nebo liturgických textech, ale ne na praktickém křesťanství, které by bylo možné žít v ulicích světa. František kladl důraz na napodobování a lásku k Ježíšově lidskosti, a ne jen na uctívání jeho božství. To je zásadní změna.

Celý svět je náš klášter

V průběhu dějin byla františkánská škola typicky menšinovým proudem v rámci římskokatolické a širší křesťanské tradice, ale nikdy nebyla odsouzena ani považována za kacířskou – naopak. Prostě zdůrazňovala odlišná Ježíšova učení, volala po nových perspektivách a chování a soustředila se na plné a konečné důsledky vtělení Boha v Kristu. Pro františkány nebylo vtělení jen o Ježíši, ale projevovalo se všude. Jak řekl František: „Celý svět je náš klášter!“ [2]   

Katedrálou je stvoření kolem nás

Výchozím bodem pro Františka bylo lidské utrpení namísto lidské hříšnosti a Boží ztotožnění se s tímto utrpením v Ježíši. To ho nevedlo do konfliktu s žádnými katolickými dogmaty nebo strukturami. Jeho Kristus byl kosmický a zároveň hluboce osobní, jeho katedrálou bylo samotné stvoření a on dával přednost spodině společnosti před vrcholem.

Chudoba ega je víc jak dokonalost

Nezměnitelně zdůrazňoval začlenění zdánlivých outsiderů před jakýmkoli klubem insiderů a byl mnohem více mystikem než moralistou. Obecně František upřednostňoval chudobu ega před soukromou dokonalostí, protože Ježíš „se stal chudým kvůli nám, abychom se stali bohatými z jeho chudoby“ (2 Korinťanům 8:9).   

Být kreativní

Upřímně si myslím, že František našel třetí cestu, která je kreativní a odvážnou rolí proroka a mystika. V podstatě opakoval to, co říkají všichni proroci: že poselství a médium pro poselství musí být stejné. A František kladl důraz na samotné médium, místo aby pokračoval v objasňování nebo omezování pouhého verbálního poselství; to bývá „kněžská“ práce, kterou František pro sebe nikdy nechtěl.   

Praxe stojí před správným učením

Jak František, tak Klára považovali ortopraxi („správnou praxi“) za nezbytnou paralelu, a možná dokonce za precedens, k verbální ortodoxii („správnému učení“) a ne za volitelný doplněk nebo možný důsledek. „Proč neděláš to, co říkáš, že věříš?“ ptá se prorok vždy.  

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Paraphrase of “A person is only as learned as his actions show; and a religious is only as good a preacher as his actions show.” See The Assisi Compilation, 105, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 2, The Founder (New City Press, 2000), 210.  

[2] The Sacred Exchange Between Saint Francis and Lady Poverty, no. 63, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 1, The Saint (New City Press, 2001), 552.   

Adapted from Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi rev. ed. (Franciscan Media, 2024), 81–84, 86, 87.   

Image credit and inspiration: Tom Swinnon, untitled (detail), 2019, photo, UnsplashClick here to enlarge imageA weathered table, humble in its presence, bears witness to Francis’s kinship with the poor, his simplicity of life, and the quiet prophecy of poverty lived as solidarity