evangelium

František a evangelium

Čtyřicátý týden: Františkánské svědectví a praxe-Neděle, 28. září 2025

Otec Richard Rohr popisuje, jak se učení Františka z Assisi stalo základem františkánské spirituality.

Smysl života?  Žít evangelium

Svatý František z Assisi (1182–1226) založil svou komunitu s jasným záměrem: „Pravidlem a životem menších bratří je prostě žít podle evangelia.“ [1] První pravidlo (průvodce způsobem života komunity), které začal psát kolem roku 1209, bylo jen o málo víc než sbírkou pasáží z Nového zákona. Když František pravidlo poslal do Říma, papež se na něj podíval a řekl: „Toto není pravidlo. Je to jen evangelium.“ Je téměř slyšet, jak František odpovídá: „Ano, o to právě jde! Nepotřebujeme žádné jiné pravidlo kromě evangelia!“ Být františkánem neznamená nic jiného než neustále hledat „podstatu evangelia“, jak to František nazýval. [2] František věřil, že smyslem a cílem našeho života je žít podstatu nebo jádro evangelia. Upřímně řečeno, jádro je tak jednoduché; těžké je ho žít. [3]  

Chudobě patří království nebeské

Když František četl Blahoslavenství, Ježíšovu inaugurační řeč, viděl, že výzva k chudobě stojí hned na začátku: „Blaze chudým v duchu!“ (Matouš 5:3). Od té chvíle František při čtení evangelia považoval chudobu za „základ všech ostatních ctností a jejich strážce“. [4] Zatímco ostatní ctnosti dostávají království pouze jako slib, chudoba je obdařena nebem již nyní – „Jeho je království nebeské“ (Matouš 5:3). Přítomný čas! 

Jednoduchý životní styl s Duchem svatým

V důsledku toho františkánská spiritualita nikdy nebyla abstrakcí. Je založena na konkrétních pokynech Ježíše jeho učedníkům, nikoli na ideologii nebo denominálních jistotách. Františkův život podle evangelia byl právě tím: jednoduchým životním stylem. Bylo to vtělení Ježíše Krista pokračující v prostoru a čase. Byla to přítomnost Ducha přijímaná jako skutečnost. Bylo to být Ježíšem více než jen uctívat Ježíše. V nejlepším případě není františkánský život slovy ani etikou. Je to tělo – nahé, zranitelné tělo – neschopné popřít své omezení, neschopné zakrýt své rány. František tuto vnitřní nahotu nazýval „chudobou“.

Náš způsob života – být spásou

Tato čistá vize života přilákala tisíce lidí k nové svobodě v církvi a ve službě. Náboženské komunity se stále více zaplétaly do stipendií a bohatých pozemkových majetků. Členové žili individuálně jednoduchý život, ale jako skupina byli zajištění a dokonce žili i v pohodlí. Žebravé řády, jako byli františkáni, byly vytvořeny, aby rozbily toto nebezpečné spojení mezi službou a penězi. František nechtěl, aby jeho bratři kázali spásu (i když to také dělali), ale chtěl, aby sami byli spásou. Chtěl, aby byli vzorem a odrazem života Ježíše ve světě, se vší zranitelností, kterou to s sebou neslo. Proto mnoho lidí často připisuje Františkovi rčení „káži evangelium vždy, a když je to nezbytně nutné, použiji slova“, aby popsali jeho touhu žít evangelium v každém okamžiku. [5]

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Francis of Assisi, “The Later Rule” (1223), chap. 1, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 1 (New City Press, 1999), 100.  

[2] Thomas of Celano, “The Remembrance of the Desire of a Soul,” chap. 158, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 2 (New City Press, 2000), 380.  

[3] Adapted from Richard Rohr, Franciscan Mysticism: I AM That Which I Am Seeking (Center for Action and Contemplation, 2012). Available as MP3 audio download.  

[4] From prologue of “Sacred Exchange Between St. Francis and Lady Poverty,” in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 1 (New City Press, 1999), 529.  

[5] Adapted from Richard Rohr with John Feister, Hope Against Darkness: The Transforming Vision of Saint Francis in an Age of Anxiety (St. Anthony Messenger Press, 2001), 111–112.  

Image credit and inspiration: Tom Swinnon, untitled (detail), 2019, photo, UnsplashClick here to enlarge imageA weathered table, humble in its presence, bears witness to Francis’s kinship with the poor, his simplicity of life, and the quiet prophecy of poverty lived as solidarity