Sobota, 27. září 2025-Shrnutí třicátého devátého týdne-21. září – 26. září 2025
Neděle
Spravedlivé násilí nakonec vede lidi k monologům, v nichž se ospravedlňují, namísto k neustálému dialogu lásky, který projevuje trojjedinost Boha, a tedy i celého vesmíru. —Richard Rohr
Pondělí
Každá lidská osobnost je něco posvátného, něco výjimečného. Nemáme právo, jako jiná osoba nebo jako národ, zničit tu jiskru božství, tu jiskru lidskosti, která je stvořena a vytvořena k obrazu Božímu. —John Lewis
Úterý
Tato etika lásky musí být středobodem celého našeho života, jinak nemůže být účinná ani skutečná v rozhodujících momentech konfliktu. Musíme se každý den učit čerpat ze tohoto nového zdroje v myšlenkách, slovech, emocích a činech, jinak nikdy nebudeme připraveni na velké konfrontace nebo překvapivé ponížení, které nás potkají. —Richard Rohr
Středa
Říkáme, že si ceníme laskavosti, ale tento druh laskavosti není laskavost, soucit, doprovázení nebo sebeobětování. Není to Kristův příklad, kdy se vyprázdnil pro druhé. Je to opak – umlčování a utlačování druhých pro naše vlastní dobro. —Elle Dowd
Čtvrtek
Co kdyby se spojily proudy kontemplace a nenásilného odporu? Co kdyby naše hnutí za osobní uzdravení byla také hnutí za systémovou transformaci? Plně žít evangelium znamená přijmout obojí. —Paul Engler
Pátek
Je to vize zaslíbené země před námi, praxe proaktivního nenásilí, která nabízí cestu ven z ničení životního prostředí, stejně jako z permanentní války, korporátní chamtivosti, systémového rasismu a extrémní chudoby.—John Dear
Mír s vámi
Třicátý devátý týden Praxe
Katolická aktivistka Eileen Egan (1912–2000) uvažuje o univerzální povaze pozdravu míru:
Pokoj vám
„Mír s vámi“ byl pozdrav, kterým Ježíš pozdravil apoštoly, když se mezi nimi náhle objevil. Byli v zamčené místnosti v Jeruzalémě (Lukáš 24:36; Jan 20:19) a za nimi byla ohromující skutečnost vzkříšení. Byl to duch? Aby je uklidnil, ukázal jim Ježíš své probodené boky a stopy po hřebech na rukou a nohou. Při tomto významném setkání na ně vdechl moc Ducha Svatého a pověřil je, aby v jeho jménu kázali všem národům, počínaje Jeruzalémem.
Přinášet pokoj všem
Toto je pozdrav, který kněží dávají od Pánova stolu po celé zemi. Jaký krásnější pozdrav mohou věřící nést mimo zdi kostela všem, s nimiž se setkávají v každodenním životě?
Přejeme-li mír, přejeme to nejvyšší dobro, které život může nabídnout. Tradiční pozdrav v hebrejštině je šalom (mír). Salaam, slovo pro mír, je pozdrav v arabštině. V korejštině se starodávný pozdrav [annyeong haseyo] také týká míru. Mírotvůrce může přát mír těm, kteří smýšlejí stejně jako on, i těm, kteří smýšlejí jinak, všem Božím dětem kdekoli, všude, v každé době.
Církev pokoje
Ať už jsou nepokoje jakékoli, ať už jsou rozdíly mezi lidmi jakékoli, ať už je násilí jakékoli, následovníci Ježíše, kteří přijali jeho poslání, se mohou odmítnout nechat odradit od jeho transcendentního poselství míru. Kéž přijde čas, kdy církev jako církev míru bez jakýchkoli vazeb na násilí bude moci pozdravit lidskou rodinu slovy: „Mír s vámi.“
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Eileen Egan, Peace Be with You: Justified Warfare or the Way of Nonviolence (Orbis Books, 1999), 308.
Image credit and inspiration: Toa Heftiba, untitled (detail), 2018, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Two people, different in perspective yet united in a shared value, reach across the divide—not with force but with courage, choosing the harder path of listening, of letting themselves be changed, of loving even when it is difficult.
