nenásilí

Uzavření míru se Zemí

Třicátý devátý týden: Závazek k nenásilí-Pátek, 26. září 2025

V tomto světě již nejde o volbu mezi násilím a nenásilím; jde o nenásilí nebo neexistenci. —Martin Luther King Jr., „I See the Promised Land“

Teoložka Grace Ji-Sun Kim předpokládá úsilí o mír v kosmickém měřítku:

Zneužívání Země

Na galilejském kopci Ježíš řekl: „Blaze těm, kdo působí pokoj“ (Matouš 5:9). Abychom dosáhli míru na Zemi, Světová rada církví (WCC) nám připomíná, že musíme uzavřít mír se Zemí. Dominantní kultury v naší lidské rodině tvrdí, že jsme středem stvoření, a staví Zemi a její tvory do pozice objektů, které máme ovládat a využívat. Na vrcholu našeho fiktivního stvoření ničíme bohatství darů našeho světa rychleji, než se Země dokáže obnovit. Kvůli této lidské destruktivnosti jsme vstoupili do období, které někteří nazývají antropocén, éra života Země, která je poznamenána zneužíváním, násilím a ničením způsobeným lidmi. Odcizení mezi lidstvem a stvořením je násilným oddělením a my musíme usilovat o mír, abychom tuto propast překonali. [1] 

Dlouholetý nenásilný aktivista otec John Dear popisuje své vlastní prozření ohledně souvislosti mezi násilím ve světě a násilím proti Zemi:

Uvědomit si naše násilí

Po desetiletí jsem byl svědkem ničení, které jsme my lidé způsobili Matce Zemi a jejím tvorům… Truchlím za Matku Zemi a tvory, kteří umírají kvůli naší systémové chamtivosti, násilí a destruktivním zvykům. Ale nikdy jsem neudělal ani necítil spojení mezi svou vizí nenásilí a pokračujícím ničením Matky Země. Až dosud. 

Mírní zdědí Zemi

Jednoho dne, když jsem seděl ve svém domě a studoval Kázání na hoře, uviděl jsem to přímo před sebou. „Blaze mírným,“ říká Ježíš v Blahoslavenstvích. Thomas Merton napsal, že „mírnost“ je biblické slovo pro nenásilí. „Blaze těm, kdo jsou nenásilní,“ říká Ježíš, jako by byl starověkým Gándhím, starověkou Dorothy Dayovou, starověkým Martinem Lutherem Kingem Jr. „Oni zdědí zemi.“ Tak to je. Blaze pokorným, mírným, nenásilným – oni zdědí zemi.

Nenásilní pečují o Zemi

Život bez násilí vede k jednotě se stvořením a jeho tvory. 

Život v násilí samozřejmě vede k náhlému rozporu se stvořením. V době permanentních válek, jaderných zbraní a katastrofických klimatických změn nemůže být poselství jasnější. Bůh míru, nenásilný Ježíš a jeho Duch svatý nás volají k praktikování nenásilí. Tímto způsobem se zřekneme a zastavíme ničení životního prostředí, budeme společně pečovat o naši rajskou zahradu a obnovíme stvoření k jeho právoplatnému míru… 

Otevřeme oči realitě současnosti ničení

Právě tato vize míru, nenásilí a nového stvoření, vize zaslíbené země před námi, praktikování proaktivního nenásilí, nabízí cestu ven z ničení životního prostředí, stejně jako z neustálých válek, korporátní chamtivosti, systémového rasismu a extrémní chudoby. 

Vše, co musíme udělat, je otevřít oči realitě stvoření před námi, být jí přítomni, přijmout ji a ctít ji a uvítat její dar míru – a to vše v mezích nenásilí. [2] 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Grace Ji-Sun Kim, Earthbound: God at the Intersection of Climate and Justice (Orbis Books, 2025), 140.  

[2] John Dear, introduction to They Will Inherit the Earth: Peace and Nonviolence in a Time of Climate Change (Orbis Books, 2018), 2, 3. 

Image credit and inspiration: Toa Heftiba, untitled (detail), 2018, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Two people, different in perspective yet united in a shared value, reach across the divide—not with force but with courage, choosing the harder path of listening, of letting themselves be changed, of loving even when it is difficult.