Čtyřicátý první týden: Od hromadění k hojnosti-Neděle, 5. října 2025
Otec Richard se zamýšlí nad Ježíšovým provokativním výrokem, že nemůžeme sloužit zároveň Bohu i penězům.
Rozhodnout se buď a nebo
Mnozí z nás, včetně mě, mají k penězům zmatený, vinou zatížený a obsesivní vztah. Téměř nikdo nedokáže o nich uvažovat s jasnou hlavou. Na konci Lukášova podobenství o takzvaném nepoctivém správci Ježíš vytváří jasný dualismus mezi Bohem a bohatstvím, nebo tím, co nazývá „mamonem“: „Nemůžete sloužit Bohu i mamonu“ (Lukáš 16:13). Mamon byl bůh bohatství, peněz, povrchnosti a úspěchu. Ježíš v podstatě říká: „Nakonec se musíte rozhodnout.“ Většina Ježíšova učení je podle mě neduální, ale v několika oblastech je naprosto dualistický (buď-anebo), a to obvykle v souvislosti s mocí a penězi.
Peníze se mohou stát posedlostí
Ježíš je v otázkách peněz a moci absolutní, protože ví, co uděláme. Většina z nás bude sloužit tomuto bohu zvanému mamon. Lukášovo evangelium dokonce popisuje mamon jako druh nemoci, jak vysvětlil jezuita John Haughey: „Mamon není v Lukášově evangeliu pouze neutrální termín. Není to pouze peníze. Má konotaci nepořádku… Mamon se pak stává zdrojem nepořádku, protože lidé mu dovolují, aby na ně kladl nároky, které může klást pouze Bůh.“ [1] „ „Nemoc mamonu“ nás ovládne, když nahlížíme na celý život skrze prizma krátkodobých praktických zisků. Musíme uznat, že peníze mají schopnost sloužit – nebo řešit – mnoho našich krátkodobých problémů, ale jakmile je začneme hromadit, sbírat, znásobovat a šetřit, stanou se pro nás posedlostí. Buďme k tomu upřímní.
Svět získávání a svět ztrácení
V tomto evangeliu slyším Ježíše, jak nás vybízí, abychom přemýšleli o dlouhodobém řešení. Abychom se mohli podílet na Božím království, musíme přestat počítat. Musíme přestat vážit, měřit a zasloužit si, abychom mohli nechat proudit skrze nás odpuštění a lásku. Boží lásku nelze rozdělovat žádným způsobem. Nemůžeme si ji zasloužit. Nemůžeme o ni přijít. Dokud zůstaneme v tomto světě získávání a ztrácení, budeme žít v neustálé zášti, závisti nebo touze po vzestupu.
Náboženství nefunguje na základě kalkulačky
Náboženství nemůže fungovat na základě kalkulačky, aniž by ztratilo svou metodu, smysl, základ a zdroj. To jistě měl Ježíš na mysli ve svém výroku v Lukášově evangeliu. Možná, že když to řekneme trochu jinak, všichni pochopíme: „Nemůžete se pohybovat ve světě nekonečné milosti a milosrdenství a zároveň počítat a měřit svou přehnaně obrannou a omezenou myslí.“ Bylo by to jako žádat mravence, aby zmapoval galaxie.
Boží království
Svatá Terezie z Lisieux to vyjádřila mnohem přímočařeji jedné jeptišce, která se obávala, že Bůh sleduje její četná selhání: „Existuje věda, o které [Bůh] nic neví – sčítání!“ [2] Boží království je světový názor založený na hojnosti. Bůh nás pozvedá ze světového názoru založeného na nedostatku k nekonečnu. Pamatujte, že každá část nekonečna je stále nekonečná! Boží láska není nic menšího než nekonečná.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] John C. Haughey, The Holy Use of Money: Personal Finance in Light of Christian Faith (Doubleday and Company, 1986), 11.
[2] Sœur Thérèse of Lisieux: The Little Flower of Jesus, ed. T. N. Taylor (Burns and Oates, Ltd., 1912), 241. This early translation of Thérèse’s autobiography, The Story of a Soul, includes “Counsels and Reminiscences,” a chapter not part of recent editions.
Adapted from Richard Rohr, “Money,” homily, September 22, 2019.
Image credit and inspiration: Aarón Blanco Tejedor, untitled (detail), 2017, photo, Finland, Unsplash. Click here to enlarge image. An open hand offering apples becomes a quiet critique of greed, embodying the wisdom and spirituality of enoughness where abundance is shared, not hoarded.
