peníze

Systémy bohatství

Čtyřicátý první týden: Od hromadění k hojnosti-Středa, 8. října 2025

Richard Rohr zkoumá učení apoštola Pavla o „světě, těle a ďáblovi“, aby objasnil často systémovou a skrytou povahu zla, včetně systémů peněz.

Hřích systému

Po většinu historie jsme věřili, že zlo je téměř výlučně výsledkem „zlých lidí“ a že je naším úkolem udělat z nich dobré lidi. Mysleli jsme si, že jen to změní svět. A někdy to fungovalo! Teprve ve 20. století však papežové a mnoho morálních teologů začalo učit o hříchu korporací, institucionalizovaném zlu, systémovém násilí a strukturálním rasismu. Tato slova jsou pro většinu lidí nová, zejména pro ty, kteří z takových iluzí těží. [1] 

Systémové zlo

Věřím, že osobní zlo je pácháno poměrně svobodně, protože vychází z naší skryté, nevyslovené dohody, že určité zlo je nezbytné pro společné dobro, a je touto dohodou legitimizováno. Nazvěme to systémovým zlem.

Rozpory v posouzení

Pokud však budeme upřímní, vede nás to k velkému rozporu. Válku nazýváme „dobrou a nezbytnou“, pokud slouží zájmům národního státu, ale vraždu odsuzujeme. Národní nebo korporátní hrdost se očekává, ale osobní ješitnost je špatná. Kapitalismus je odměňován, ale osobní obžerství nebo chamtivost jsou špatné (nebo alespoň bývaly). Lhaní a utajování jsou považovány za přijatelné, pokud chrání mocné systémy (církev, politické skupiny, vlády), ale jednotlivci by neměli lhát. 

Tyranie korporátního zla

Proto nyní nejsme schopni rozpoznat nebo porazit tyranii zla na nejviditelnější, institucionalizované a zakořeněné úrovni. Zlo v této fázi se pro nás stalo nejen příjemným, ale také idealizovaným, romantizovaným a dokonce „příliš velkým na to, aby selhalo“. To je to, co já nazývám „ďáblem“ a Pavel nazývá „trůny, panství, knížectví a mocnosti“ (Kolosanům 1:16) nebo „duchy vzduchu“ (Efezanům 6:12). To byla jeho předmoderní slova pro korporace, instituce a národní státy. Cokoli, co je považováno za nad kritiku a skryté v duchu doby, se časem – obvykle v poměrně krátké době – vždy stane démonickým. [2]

Neomylné zákony

Pokud jde o peníze a zlo, význam a použití peněz je velmi zamlženo drobným písmem a nejasnými výrazy, kterým rozumí pouze vysoce vzdělaní ekonomové: anuity, úroky – „lichva“ bývala velkým hříchem! – neporušenost, reverzní hypotéky a další. Ano, ďábel je v detailech! Obyčejný člověk je vydán na milost a nemilost těmto novým duchovním, kteří jako jediní rozumějí tomu, jak nás mohou „zachránit“ „neomylné zákony trhu“ a „hospodářský výsledek“ všeho. Používají jazyk náboženství a transcendence, aby mluvili s jakousi domnělou objektivností, kterou jsme kdysi připouštěli pouze v oblasti teologie a z kazatelny. 

Morální kolaps

Tím, že jsme osvobodili dominantní systémy „světa“, jsme téměř veškerou morální odpovědnost přenesli na chamtivé nebo ambiciózní jednotlivce. Snažili jsme se je změnit, aniž bychom si uvědomili, že každý izolovaný jedinec klečí na kolenou před mocí a vládou trhu a dalšími silami. Ve většině dnešních národů byl náš morální kompas vyveden z rovnováhy. [3] 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, What Do We Do with Money?, unpublished notes, 2020.  

[2] Adapted from Richard Rohr, What Do We Do with Evil? (CAC Publishing, 2019),  
48–51. 

[3] Rohr, What Do We Do with Money?  

Image credit and inspiration: Aarón Blanco Tejedor, untitled (detail), 2017, photo, Finland, UnsplashClick here to enlarge imageAn open hand offering apples becomes a quiet critique of greed, embodying the wisdom and spirituality of enoughness where abundance is shared, not hoarded.