21 obnova křesťanství

Co to znamená být černým americkým křesťanem? 

Dvacátý první týden: Obnova křesťanství
  
Danté Stewart, duchovní a spisovatel, vyzdvihuje ústřední místo, které v jeho rodině zaujímá Bible:

Bible krále Jakuba

Na mé poličce leží stará Bible krále Jakuba. Je černá, robustní; zlaté lemování stránek se při dopadu světla leskne. Chybí jí přebal a nitky se během let od sebe uvolnily. Byla vyzkoušena. Procestovala jih, prošla časem. Nyní leží na poličce, kde dělá společnost knihám napsaným černochy. Černoši, kteří četli podobnou Bibli, s ní zápasili a byli jí zmateni. Černoši, kteří ji drželi stejně pevně jako já dnes.

ovlivnila život černochů po celá staletí

Když otevřu tuhle starou Bibli… …jsem najednou obklopen kazateli a matkami a přáteli a svatými a hříšníky, kteří se snažili milovat a žít dobře – a přitom selhávali, učili se a zkoušeli to znovu. Když čtu tato stará písma, slyším, jak plynula z úst mé maminky . . . .
To byl její jazyk. Byl to jazyk mé babičky, jazyk její matky. . . .


Po mnoha letech uctívání a práce v bělošských církevních prostorách se Stewart dostal na křižovatku své víry:

a přináší jim dodnes směr kterým se mohou vydat.

Když žiji, pohybuji se a jsem v této zemi, říkám si: Jak mám být černochem, křesťanem a Američanem?
A tak se vracím k této staré Bibli krále Jakuba a k našim černošským modlitbám a černošským kázáním. . . .

Bible krále Jakuba

Odhaluje bělošskou “křesťanskou” nadřazenost nad křesťany jiné pleti

Dozvěděl jsem se, že mnozí z nás se nevzdali víry, jen způsobu, jakým byla naše víra využívána k utlačování druhých. Nevzdali jsme se Bible, jen způsobu, jakým byla použita k marginalizaci ostatních. Nevzdali jsme se Ježíše… nestáváme se méně duchovními nebo náboženskými. Jen jsme se naučili snášet méně, mnohem méně. Dnes mnoho lidí hodně mluví o tom, že lidé opouštějí církve, vzdávají se křesťanství a odmítají Ježíše. Ve skutečnosti se vzdali bělošské nadřazeného křesťanství , které se víc stará o moc než o Ježíše, a které se naopak dost nestará dost o to, aby bralo vážně naše životy i naši budoucnost. Stejně jako James Baldwin se držíme Ježíše a zároveň žijeme se svým strachem, traumatem, pochybnostmi a nadějí. Náš příběh a příběh Ježíše jsou spojeny vírou, nadějí, láskou a společenstvím. . . .

ze které se černošští křesťané přejí osvobodit

Víra – upřímná, hluboká, zranitelná víra, jak píše Baldwin – je o dospívání, o tom, jak se stát milujícím, upřímnějším a zranitelnějším. Jde o to, abychom se postavili sami sobě a tomu, po čem toužíme. Je to hledání způsobu, jak každý den začít znovu. Nejde o to, že máme správnou odpověď nebo všechna správná řešení. Jde o to, že jsme v Ježíšově příběhu našli hluboký smysl. Naučili jsme se, jak píše James Cone, že “být černochem a křesťanem může být osvobozující”.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

Danté Stewart, Shoutin’ in the Fire: An American Epistle (New York: Convergent Books, 2021), 3–4, 6, 123, 124. 

Image credit: Chaokun Wang, wall (detail), 2020, photograph, China, Creative Commons. Yoichi R. Okamoto, Munich’s Large and Beautiful Fussgangerzone (detail), 1973, photograph, Munich, Public Domain. Chaokun Wang, tree (detail), 2019, photograph, Qufu, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Sometimes the wall cracks or the tree dies. We ponder and question what we profess to believe. It’s a healthy practice that undergirds a maturing faith.