Nevinnost

Moudří jako hadi, nevinní jako holubice

Třicátý první týden: Nevinnost

„Hle, posílám vás jako ovce mezi vlky, buďte tedy moudří jako hadi a nevinní jako holubice.“ -Matouš 10:16

Zesnulý autor a kazatel Peter J. Gomes (1942-2011) se zamýšlí nad typem zkušené nevinnosti, k níž Ježíš vyzývá své učedníky:

Potřebujeme v povaze holubici i hada

Peter J. Gomes
Peter J. Gomes

Potřebujete jak nevinnost, tak zkušenost, jak hada, tak holubici, pokud máte šanci prosadit se jako křesťané v tomto světě. Nevinnost bez zkušenosti se nakonec stane stavem čiré iluze a zkušenost bez vize se zvrhne v cynické zoufalství. . . .

Had totiž ví co se kolem něj děje

Když Ježíš mluví o moudrosti hada, nedává nám výzvu k cynismu. Chce, abychom stejně jako had vždy věděli, o co jde. Had je ze všech tvorů ten, kdo si nejlépe uvědomuje své okolí, nejcitlivěji vnímá své okolí, nejlépe vnímá okolnosti, neboť celé jeho tělo je živým drátem vjemů. My máme být uvědomělí, s hlavou vzhůru, s očima otevřenýma, s myslí na plný plyn, nemáme se nechat snadno oklamat nebo svést svody tohoto života. . . .

Holubice je symbolem Božího Ducha – klidu, smíření a pokoje

Být nevinný jako holubice není cvičení v naivitě ani v klamu. Holubice je symbolem Božího ducha a tam, kde je holubice, lze nalézt klid, smíření a mír. Když chtěl Noe vědět, zda je v pořádku vrátit se do světa, neptal se na předpověď počasí, ale poslal pro holubici. Když byl Ježíš pokřtěn, Boží přízeň se projevila sestoupením holubice; a Duch svatý, přítomný čas Boží, je v křesťanském umění znázorněn holubicí. Dejte mi holubici kdykoli; holubice není hloupý pták.

Nenechat se světem zahltit a žít v dialogu s Bohem

Jinými slovy nám Ježíš říká, že abychom přežili v tomto světě…, musíme vědět, co se děje, a nenechat se tím zahltit; a k tomu potřebujeme žít stále v božském a tvůrčím dialogu mezi nevinností, první a poslední láskou naší víry, a zkušeností, díky níž se učíme tomu, co potřebujeme vědět. [1]

Otec Richard popisuje tyto hlubší fáze duchovní zralosti jako „znovuzískanou nevinnost“:

Vyjdi skrze svá zranění ve světě moudřejší a milující

Existuje znovunabytá nevinnost, která by se mohla vztahovat i na nejvyšší stavy osvícení. Jedná se o jasnost a svobodu, kterou nacházíme u člověka, který byl hluboce zraněn, ale poté, co projde uzdravující očistou, vyjde na druhé straně s tím nejlepším z obou světů; je chytře moudrý, a přesto se příliš nebrání a nehlídá. Mám podezření, že právě to představuje Ježíš a popisuje, když svým učedníkům říká: „Vyjděte moudří jako hadi, ale nevinní jako holubice“ (Mt 10,16). To by byli ti, kteří opustili zahradu, snědli ještě několik jablek a znovu se vrátili, protože nyní vědí, jak žít a milovat v zahradě i mimo ni. [2]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version). mezinadpisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Peter J. Gomes, “Innocence and Experience,” Strength for the Journey: Biblical Wisdom for Daily Living: A New Collection of Sermons (San Francisco, CA: HarperSanFrancisco, 2003), 102, 103, 104. 

[2] Adapted from Richard Rohr, introduction to Oneing 3, no. 2, Innocence (Fall 2015): 12. Available in print or PDF download

Image credit: Claudia Retter, Lily Pond (detail), photograph, used with permission. Arthur Allen, Untitled 10 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Claudia Retter, Lake Wale’s Pond (detail), photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.  Click here to enlarge the image. 

Image inspiration: We see the simplicity of these black and white photos: the lines of the leaves, the focus on just one flower, one stem, one patch of grass. Innocence, in its state of simplicity and grace, is not deluded by a desire for more; it accepts what is.