Nevinnost

Buďte jako děti

Třicátý první týden: Nevinnost

 „Pokud se neproměníte a nebudete jako děti, nikdy nevejdete do nebeského království.“ -Matouš 18,3

Terapeutka a duchovní vůdkyně Fiona Gardnerová čerpá ze spisů Thomase Mertona hlubší pochopení hodnoty naší ztracené nevinnosti: 

Pouštní Otcové hledali ztracenou nevinnost

Fiona Gardner

Jednou z charakteristik nemluvňat je, že jsou často vnímána, zejména v duchovním smyslu, jako nevinná. . . . Thomas Merton ve svém eseji „Obnovení ráje“ píše o pouštních otcích a jejich hledání „ztracené nevinnosti“, kterou vnímali jako [prázdnotu a] čistotu srdce, „jež patřila Adamovi a Evě v Edenu. . . . Hledali ráj v obnovení oné ‚jednoty‘, která byla rozbita ‚poznáním dobra a zla'“. [1] . . . Tato ztracená jednota byla, jak ji viděli pouštní otcové, jednotou sjednocení s Kristem. . . .

a zjistili, že se potřebují  vzdát svého já a obrátit se ve stavu nevědění k Bohu

Ježíšovo učení nám říká, že dar být jako dítě je životně důležitý a nezbytný pro vstup do království – je to příkaz: „pokud.“ Toto mimořádné učení se shoduje ve třech synoptických evangeliích, ale jeho smysl je méně jasný. Ve skutečnosti je tajemství toho, co to všechno může znamenat, odhaleno pouze kojencům a batolatům, tedy těm, kteří ještě nejsou schopni mluvit. „Tehdy Ježíš řekl: ‚Děkuji ti, Otče, Pane nebe a země, že jsi tyto věci skryl před moudrými a rozumnými a zjevil jsi je nemluvňatům'“ (Mt 11,25). Poselství spočívá v tom, že abychom mohli vidět Boha a být mu nablízku, musíme se vzdát té části svého já, která se cítí důležitá a znalá jako dospělý člověk, a obrátit se ve stavu nevědění k Bohu. . .

Jenže vzdát se své „poznání“ je těžké

Přechod od poznání k znovuzískané nevinnosti je cestou pokušení a boje; „jde o zápas s nejvyššími obtížemi a překonávání překážek, které se zdají být a skutečně jsou nad lidské síly“. [2] 

Gardnerová přirovnává Ježíšovo učení v Matoušově evangeliu k zenovému kóanu, který vyzývá posluchače, aby drželi dvě protichůdná tvrzení pohromadě, dokud nevznikne nové vědomí:  

Potřebujeme naslouchat a porozumět pouštním Otcům

Pokud budeme Ježíšův příkaz budoucím dospělým učedníkům, aby se stali jako malé děti, považovat za ekvivalent koanu, pak je úkolem udržet ztracenou nevinnost a poznání, dokud se neobjeví průlom. . . . Jak Merton věděl ze své četby o pouštních otcích a vlastní duchovní praxe, není možné v dospělosti znovu získat nevinnost bez poznání. . .

a jako oni  pak odevzdat své pravé já Bohu

Čistota srdce je obnovení božské podoby tam, kde se pravé já ztrácí v Bohu. . . . To, jak píše Merton, je „pouze návrat k pravému počátku“. [3] Neboť právě zde je Kristus – na počátku a ve stávání se. To je znovuzrození neboli nový začátek, kde se podle Mertona odehrává příprava „na skutečné Boží dílo, které je zjeveno v Bibli: dílo nového stvoření, vzkříšení z mrtvých, vzkříšení všech věcí v Kristu“. [4]

 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version). mezi nadpisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Thomas Merton, “The Recovery of Paradise,” in Zen and the Birds of Appetite (New York: New Directions, 1968), 117. 

[2] Merton, “The Recovery of Paradise,” 124. 

[3] “The Recovery of Paradise,” 131. 

[4] “The Recovery of Paradise,” 132. 

Fiona Gardner, The Only Mind Worth Having: Thomas Merton and the Child Mind (Eugene, OR: Cascade Books, 2015), 16, 17, 24–25, 26, 27.  

Image credit: Claudia Retter, Lily Pond (detail), photograph, used with permission. Arthur Allen, Untitled 10 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Claudia Retter, Lake Wale’s Pond (detail), photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.  Click here to enlarge the image.