Week Thirty-Two: Embodied Knowing
Otec Richard popisuje, že nedůvěra křesťanství k tělu nepochází z Bible, ale z řecké filozofie:
Kristus nesouhlasil s Platónem. Slovo se stalo tělem. Duch a tělo jsou sjednocené
Myslím, že můj vynikající františkánský profesor dějin a liturgie, otec Larry Landini (1935-2005), možná nejlépe vysvětlil, proč se tolik křesťanů stydí a bojí těla. V roce 1969, po čtyřech letech studia církevních dějin, nám otec Larry nabídl tato závěrečná slova: „Pamatujte si, že v praktické rovině byla křesťanská církev mnohem více ovlivněna Platónem než Ježíšem.“ Zanechal nás rozesmáté, ale také ohromené a smutné, protože čtyři roky poctivého studia církevních dějin nám ukázaly, jaká je to vlastně pravda.
Pro Platóna byly tělo a duše neslučitelnými nepřáteli; hmota a duch byly v hlubokém rozporu. Pro Ježíše však mezi tělem a duší žádné nepřátelství neexistuje. To je vlastně jádro Ježíšova uzdravujícího poselství i samotného vtělení. Ježíš, v němž se „Slovo stalo tělem“ (Jan 1,14), byl plně lidský, i když byl plně božský, přičemž tělo i duch fungovaly jako jeden celek.
Věříme ve vzkříšení těla. Bůh vykupuje tělo i ducha
V Apoštolském vyznání víry, které pochází z druhého století, říkáme: „Věřím ve vzkříšení těla“. Vyznání víry neříká, že věříme ve vzkříšení ducha nebo duše – ale tolik lidí to tak slyší! A samozřejmě to neříká, protože duše nemůže zemřít. Místo toho ve vyznání víry vyznáváme, že lidské vtělení má věčný charakter. (Přečtěte si celý 1. list Korintským 15, kde se to Pavel snaží sdělit nekonečně tajemnými způsoby).
Křesťanství vznáší odvážný a široký nárok: Bůh vykupuje hmotu i ducha, celé stvoření. Bible hovoří o „novém nebi a nové zemi“ a o sestoupení „nového Jeruzaléma z nebe“, aby „žil mezi námi“ (Zj 21,1-3). Tento fyzický vesmír a naše vlastní tělesnost se budou nějakým způsobem podílet na Věčném tajemství. Vaše tělo se podílí na samotném tajemství spasení. Ve skutečnosti je novým a trvalým chrámem (1 Kor 6,19-20 a celé Pavlovy listy).
Jak se staráme o tělo?
Mnozí křesťané se mylně domnívali, že kdyby mohli „zemřít“ svému tělu, jejich duch by z nějakého důvodu zázračně povstal. Často tomu bylo naopak. Po staletích odmítání těla a nedostatku jakékoli pozitivní teologie těla je dnes Západ v pasti závislosti na návykových látkách, obezity, anorexie, bulimie, plastické chirurgie a posedlosti vzhledem a zachováváním těchto těl. Naše ubohá těla, která Ježíš potvrdil, se stala schránkami tolika negativních jevů a posedlostí.
Je potřeba starat s o tělo i o ducha
Kyvadlo se nyní vychýlilo opačným směrem a zápal pro posilovny a salony vyvolává dojem, že se jedná o nové katedrály uctívání. Tělo si právem znovu uvědomuje svou dobrotu a důležitost. Můžeme nějak uctívat tělo i ducha společně? Pokud je křesťanství jakkoli zaměřeno proti tělu, není to autentické křesťanství. Vtělení nám říká, že tělo a duch musí plně fungovat a být respektovány jako jedno.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy překladatel
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, Franciscan Mysticism: I AM That Which I Am Seeking (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2012). Available as CD and MP3 download; and
Immortal Diamond: The Search for Our True Self (San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2013), 38–39.
Image credit: Kazuo Ota, Untitled (detail), 2020, photograph, Unsplash. Nick Moore, Untitled (detail), 2018, photograph, Richmond, Unsplash. Jordan Whitt, Cataloochee river (detail), 2016, Cataloochee, photograph, Unsplash. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.
This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.
Image inspiration: There is knowledge in our muscles and bones. When our body encounters the world, a door into deeper understanding can be opened.