týden 42 jpg

Boží milující spravedlnost

Týden čtyřicátý druhý: Láska a spravedlnost

Richard Rohr píše, že spravedlnost je podstatnou součástí Boží přirozenosti. Neprojevuje se jako pomsta nebo „vyrovnání“, ale jako metoda obnovy a uzdravení:

Bůh je věrný svému charakteru a slovům (Tóra)

Boží spravedlnost se začíná projevovat v Tóře. Jsi-li Bůh, nemáš žádná kritéria mimo sebe, kterým by ses mohl přizpůsobit a učinit se spravedlivým. Bůh je prostě věrný tomu, kým je. Bůh může být věrný pouze svým vlastním kritériím. Být spravedlivý tedy znamená, že Bůh je věrný svému vlastnímu charakteru a slovům. To se velmi liší od jakéhokoli mstivého a odvetného chápání spravedlnosti, což je pozdější právnické chápání.

Boží spravedlnost slouží k  obnově člověka – není to pomsta – ale účast na Boží celistvosti

Boží moc pro spravedlnost je právě Boží moc obnovit lidi, když jsou zlomeni nebo zraněni. Bůh používá jejich chyby, aby je osvobodil, obměkčil, osvítil, proměnil a uzdravil. Žádný text v Hebrejských písmech nepřirovnává Boží spravedlnost k pomstě na hříšníkovi. Na první pohled to tak může vypadat, ale pokud si přečteme celou pasáž a pochopíme kontext, trest má vždy sloužit k tomu, aby nás přivedl zpět k lásce a sjednocení. Boží spravedlnost je vždy spásná spravedlnost, vždy uzdravující spravedlnost. To, co prožíváme jako trest, je vždy kvůli obnově, ne kvůli pomstě. Spravedlnost pro lidi tedy znamená účast na této Boží celistvosti a prostořekosti, uvedení do Boží svobody.

Richard popisuje svobodu kontemplativců, kteří objevili „prorockou pozici“:

Kontemplace pomáhá zbavit se přesvědčení, že jsme“ středem světa“

Praví kontemplativci změnili strany zevnitř – z pozice moci do pozice zranitelnosti a solidarity, která postupně vše mění. Jakmile se osvobodíme od své paranoie, od narcismu, který si myslí, že jsme středem světa, nebo od přesvědčení, že svá práva a důstojnost musíme hájit před právy a důstojností druhých, můžeme konečně žít a jednat spravedlivě a pravdivě. Jakmile tyto blokády odstraníme – a to je to, co kontemplativní modlitba dělá -, pak už stačí nabídnout jen několik návodných výroků sociální analýzy, které pojmenují, co se skutečně děje pod povrchem systému, a lidé to pochopí sami. Začnou se nechat přitahovat Bohem a láskou, místo aby je hnal hněv a odplata.

Kontemplace odhaluje lež, že naše ego je celé a jediné. Bůh nás změní.

Skutečná kontemplace je tou nejpodvratnější činností, protože podkopává to jediné, co obvykle odmítá ustoupit – náš přirozený individualismus a narcismus. Všichni směřujeme k egu. S přibývajícím věkem ego dokonce upevňujeme, pokud ho něco neodhalí jako lež, kterou je – ne proto, že je špatné, ale protože si myslí, že je celé a jediné! Sami od sebe se ve skutečnosti neměníme, mění nás Bůh, pokud se Bohu vystavíme na hluboké úrovni. Proto křesťanská meditace nikdy nenaplní stadiony; málo lidí chce, aby jejich narcismus a oddělenost byly odhaleny jako hloupost, kterou jsou.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Dancing Standing Still: Healing the World from a Place of Prayer (New York: Paulist Press, 2014), 38–40, 87–88.

Image credit: Nathan Garcia, Untitled (detail), 2019, photograph, Albuquerque. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image. 

Image inspiration: Imagine our world illumined by love and justice.