týden 42 jpg

Sladění s Božím srdcem

Týden čtyřicátý druhý: Láska a spravedlnost

Skutečný kontemplativní člověk přijímá celý svět a poskytuje mu útočiště, uctívá ho a chrání ho tělem z ocelové hmoty spravedlnosti, která pramení z lásky. -Joan Chittisterová, Osvícený život

Stejně jako otec Richard i benediktinská sestra Joan Chittisterová spojuje kontemplaci s úsilím o spravedlnost:

Kontemplativní člověk chce totéž co chce Bůh

Kontemplativní člověk reaguje na božské v každém člověku. Bůh si přeje péči o chudé stejně jako odměnu bohatým, a proto si to musí přát i pravý kontemplativec. Bůh si přeje konec utlačovatelů, kteří stojí svojí patou na krku slabých; tak to musí učinit i pravý kontemplativec. Bůh si přeje osvobození všech lidských bytostí; stejně tak si to musí přát i pravý kontemplativec. Bůh si přeje důstojnost a plný rozvoj všech lidských bytostí. Bůh se tedy staví na stranu bezbranných. A proto musí být pravý kontemplativec pravdivý; jinak tato kontemplace není pravdivá, nemůže být pravdivá, nikdy nebude pravdivá, protože kontemplovat Boha spravedlnosti znamená být oddán spravedlnosti. Pravý kontemplativní, skutečně duchovní člověk tedy musí konat spravedlnost, musí mluvit o spravedlnosti, musí trvat na spravedlnosti, a to také dělá, a vždycky dělal a dělá.

Kontemplativní člověk jde vstříc Boží vůli

Thomas Merton vystupoval z kláštera v Kentucky proti válce ve Vietnamu. Kateřina Sienská chodila po ulicích města v době, kdy ženy nesměly chodit po ulicích města a krmit chudé. Hildegarda z Bingenu hlásala slovo spravedlnosti císařům a papežům. . . . Duchovní cesta, která nevede k živé oddanosti přicházející Boží vůli, přítomné Boží vládě, Božímu království v nás a kolem nás, všude a pro každého, není žádnou cestou. . . .

Pro kontemplativního člověka není Bůh jen ideou

Z kontemplace vychází nejen vědomí univerzální propojenosti života, ale také odvaha ji modelovat. Ti, kdo nemají v srdci plamen spravedlnosti, vědomí osobní odpovědnosti za Boží vládu, zuřivý závazek k lidskému společenství, sice možná hledají Boha, ale nenechte se mýlit, Bůh je pro ně stále v nejlepším případě jen ideou, nikoli živou skutečností.

Kontemplativní člověk spojuje modlitbu s činností

Jak vidíte, kontemplace je vskutku velmi nebezpečná činnost. Nepřivádí nás jen tváří v tvář Bohu, ale také tváří v tvář světu, a pak nás přivádí tváří v tvář sobě samým; a pak je samozřejmě třeba něco udělat… protože nic nezůstává stejné, jakmile jsme našli Boha v sobě. Stáváme se novými lidmi a přitom nově vidíme i všechno kolem sebe. Stáváme se spojeni se vším, se všemi. Neseme v srdci celý svět, útlak všech národů, utrpení našich přátel, břemena našich nepřátel, znásilňování země, hlad hladovějících, radostné očekávání, na které má právo každé smějící se dítě. Pak nás pohltí horlivost pro spravedlnost. Tehdy se akce a modlitba spojí v jedno.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Joan Chittister and Richard Rohr, Prophets Then, Prophets Now (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2006). Available as MP3 download.

Image credit: Nathan Garcia, Untitled (detail), 2019, photograph, Albuquerque. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image. 

Image inspiration: Imagine our world illumined by love and justice.