Plnost našeho lidství      

Padesátý první týden: Vtělení
Greg Boyle

Otec Greg Boyle je zakladatelem společnosti Homeboy Industries, která nabízí práci, služby a důstojnost bývalým členům gangů. Je svědkem uzdravení, které pramení z úcty ke skutečnosti – a právě v ní narážíme na Boha. 

Úctou, důstojností si při připomínáme posvátno

Svou úctou si připomínáme posvátno. . . . Je to úcta, kterou prokazujeme skutečnosti, jež se nám zjevuje. Ježíš svou skutečnost neopustil, ale žil ji. Před ničím neutíkal a hledal nějakou moudrou cestu skrze všechno. Do všeho se zapojoval s přijetím. Měl vždy na zřeteli, jak si své skutečnosti vážit.

Pěstujeme v  sobě  svatou touhu

Napsal mi jeden můj kamarád, Leo. Leo mi napsal: „Budu věřit, že se nad mým bláznivým zadkem vznáší Boží stálost lásky. Vroucně se snažím pěstovat svaté touhy.“ Všichni se na něj těšili. Takto nacházíme tento jiný druh kroku a radostného zapojení do naší milované reality. Svatost spočívá v každé jednotlivé věci. Ano, vznáší se, nad naším bláznivým zadkem. . . .

Svatost je něco jako kontaktní sport

Vždycky se mi líbilo, že jméno svaté Kateri Tekakwithy „Tekakwitha“ znamená „ta, která naráží do věcí“. Co když je svatost kontaktní sport a my máme do věcí narážet? Právě to znamená přijmout kontemplativní, mystický způsob vnímání celistvosti. Dává nám možnost nahlédnout do složitosti a brání nám v odsuzování, obviňování a démonizování. Pokud si dovolíme „narážet do věcí“, přestaneme měřit.

Je třeba přijmout skutečný svět

Přestaneme se balit do bublin proti realitě. Přestaneme se snažit „učit se doma“, aby se nás svět nedotkl. Je těžké přijmout svět… když se před ním tak chráníme a defenzivně chráníme. Jeden domácí mi jednou řekl: „Trvalo mi celé ty roky, než jsem uviděl skutečný svět. A jakmile ho uvidíš, je tam jen Bůh.“

Boyle uzavírá propast mezi světským a posvátným:

Svatost nacházíme všude kolem sebe

Nechceme se světskému vzdalovat, ale vždycky ho přiblížit. Teprve pak se z obyčejných věcí a okamžiků stanou zjevení Boží přítomnosti. Jednou mi nějaký člověk řekl: „Chci se stát duchovnějším.“ A já jsem mu odpověděl: „Chci se stát duchovnějším.“ To je pravda. Bůh nás však zve, abychom obývali plnost svého lidství. Bůh nám nabízí celistvost. Nespokojme se s pouhým duchovním. Jsme svátostní až na dřeň, když si myslíme, že všechno je svaté. Svatost nenacházíme jen v nadpřirozenu, ale ve Vtělení tady a teď. Pravdou je, že svátosti se dějí neustále, pokud máme oči, abychom je viděli. . . .

Ježíš je s námi v obyčejnosti

Smysl Vtělení spočívá v tom, že Ježíš je jedním z nás v obyčejnosti. Ježíš je Božím prohlášením, že Nekonečný je přítomen v tom všem. . . .

Ježíš je lidský a stále přítomný

Naše mystické „ponoření se“ je jádrem Vtělení. Ježíš o sobě mluvil POUZE jako o Synu člověka, což znamená Člověk. To musí být důležité. V Bibli se objevuje osmdesát sedmkrát. „Nikdy neříkejte, že to není Bůh“, pokud je lidský, v těle a stále přítomný.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Gregory Boyle, The Whole Language: The Power of Extravagant Tenderness (New York: Avid Reader Press, 2021), 80, 81–82, 84, 85.

Image credit: Zoe Schaffer, Seedling (detail), 2022, Pennsylvania, photograph, Unsplash. Markus Ilg, Austria (detail), 2020, Austria, photograph, Unsplash. Benjamin Yazza, Untitled 11 (detail), 2022, New Mexico, photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: The Christ in everything: nature, Advent candles and Scriptures, God in the cells of our hands.