023-2 jpg

Vedeni k dokonalosti  

Druhý týden: Reakce na volání

                 Presbyteriánský spisovatel a teolog Eugene Peterson se zamýšlí nad náročnými Božími otázkami proroku Jeremiášovi v klíčovém okamžiku jeho služby:

Jeremiáš může pomoci

Eugene Peterson

Každý z nás potřebuje mít touhu, aby žil co nejlépe, probudit se z otupělých morálních návyků, být otřesen z malicherné a triviální zaneprázdněnosti. Jeremiáš to pro mě dělá. A nejen pro mě. Miliony a miliony křesťanů a Židů byly podněcovány a vedeny k dokonalosti, když naslouchaly Božímu slovu, které k nim promlouvalo a které jim Jeremiáš…..

Usiluješ o větší moudrost, hlubší zbožnost nebo to vzdáš?

Existuje památná pasáž týkající se Jeremiášova života, kdy se vyčerpaný opozicí a pohlcený sebelítostí chystal kapitulovat před … předčasnou smrtí. Byl připraven vzdát se svého jedinečného povolání v Bohu a spokojit se s tím, že se stane jeruzalémským statistou. V té kritické chvíli uslyšel výtku: “Když jsi závodil s pěšími muži a ti tě unavili, jak chceš soutěžit s koňmi? A jestliže jsi v bezpečné zemi padl, jak si povedeš v džungli v Jordánu?” A tak se stalo. (Jeremiáš 12,5)…. Biochemik Erwin Chargaff [1905-2022] tyto otázky aktualizuje: “Čeho chceš dosáhnout? Většího bohatství? Levnější kuře? Šťastnější život, delší život? Jde vám o moc nad sousedy? Utíkáte pouze před svou smrtí? Nebo usiluješ o větší moudrost, hlubší zbožnost?” “Ne. [1]

Peterson si představuje rozhovor mezi Bohem a prorokem:

Je snazší odpočívat v  objímající náruči Průměrného? Ale je to lepší?

Jeremiáši, život je těžký. Vzdáš to při první vlně odporu? …. Budeš žít opatrně, nebo odvážně? Vyzval jsem tě, abys žil co nejlépe, abys usiloval o spravedlnost, abys udržoval snahu o dokonalost. Vím, že je snazší být neurotický. Snazší je být parazitický. Je lehčí odpočívat v objímající náruči Průměrného. Je to jednodušší, ale ne lepší. Snadnější, ale ne významnější. Snadnější, ale ne naplňující.

Jste unaveni davem apatických průměrných lidí? Co vlastně chceme?

Povolal jsem vás k životu, jehož smysl dalece přesahuje to, o čem si myslíte, že jste schopni žít, a slíbil jsem vám dostatek sil k naplnění vašeho osudu. Nyní jste při prvním náznaku obtíží připraveni skončit. Pokud jste unaveni tímto zaběhnutým davem apatických průměrných, co budete dělat, až začne skutečný závod, závod s rychlými a odhodlanými koňmi dokonalosti? Co vlastně chceš, Jeremiáši, chceš se šourat s tímto davem, nebo běžet s koňmi? …..

Jeremiáš zvažoval náklady a možnosti. Nerozhodl se hned, ale pak se dal do běhu…

Myslím, že je nepravděpodobné, že by Jeremiáš na Boží otázku odpověděl spontánně nebo pohotově. Extatické ideály nového života byly potřísněny cynismem světa. Euforický impulz mladického nadšení ho už neunesl. Zvažoval možnosti. Spočítal si náklady. Váhavě se zmítal a otáčel. Když přišla odpověď, nebyla slovní, ale biografická. Jeho život se stal jeho odpovědí: “Poběžím s koňmi.” Všichni se rozhodli, že se vrátí.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Erwin Chargaff, Heraclitean Fire: Sketches from a Life before Nature (New York: Rockefeller University Press, 1978), 122.

Eugene H. Peterson, Run with the Horses: The Quest for Life at Its Best (Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1983), 16, 17–19. 

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Untitled Bosque, Benjamin Yazza, Untitled 10, and Untitled 8. Used with permission.Click here to enlarge image

Just as a bird notices an impulse and takes flight, so we also hear and respond.