023-2 jpg

Počáteční konverze     

Druhý týden: Reakce na volání

Otec Richard Rohr popisuje důvěru, která charakterizuje hlas proroků:

Povolání proroků

Proroky charakterizuje – a pro nás ostatní je to stále ještě trochu šok – nesmírná sebedůvěra, že mluví za Boha. Odkud se to bere? Jak si mohou být tak jistí? „Tak praví Hospodin,“ začínají a „Slyšte Hospodinovo slovo“. Popisují své povolání, a když se podíváme na obrácení Izaiáše nebo Jeremiáše, nebo dokonce Mojžíše, který byl nazýván prvním z proroků, vidíme, že je to jejich počáteční proměňující zkušenost, která pojmenovává zbytek jejich vhledu.

Povolání Pavla

Totéž vidíme u Pavla, kde se Pavlova zkušenost obrácení (Sk 9,1-19) odehrává poté, co slyšel Ježíšova slova: „Saule, Saule, proč mě pronásleduješ?“ (Sk 9,1-19). (9:4). Pavel se nejprve brání, jako by chtěl říci: „Já jsem nepronásledoval tebe, Ježíši, ale tyto lidi.“ Nakonec Pavel přichází s úžasným učením o mystickém těle Kristově: mezi Ježíšem a jeho lidem existuje neodmyslitelné společenství či jednota. Co uděláte jednomu, uděláte i druhému. Dokud to nepochopíme, neporozumíme Pavlovi na základní úrovni. Od toho se odvíjí všechno.

Richard potvrzuje, že prorocké povolání přichází ke každému z nás jedinečným způsobem:

Vaše povolání…

Je to počáteční teofanie proroků, jejich počáteční rozhrnutí závoje, které jako by se stalo podstatou toho, jak od nynějška vidí skutečnost. Chci, abyste to viděli, protože bych rád, abyste se podívali na svou vlastní duchovní autobiografii a zjistili, jak jste byli formováni, jak a kam jste byli vedeni, když vám Bůh ukázal svou tvář. Právě na této úrovni víte – a poznali jste, že víte. Vaše prorocké charisma pochází z vašeho vlastního obrácení, z proměny v Boží tajemství.

…spočívá ve zbavení se falešného a vymyšleného já

Pavel věděl, že k tomuto přerodu dojde jedině skrze zkušenost zbavení ega, která strhne naše falešné a vymyšlené já a přivede nás k novému já (Ef 2,15; Gal 6,15), v němž lze vstřebat a překonat všechny rozpory. Stalo se to v něm a nyní viděl svůj život jako „předávání tohoto smíření“ (2 Kor 5,18), které vždy probíhalo skrze souběh protikladů zvaný kříž.

…a v plné důvěře v   Ježíše i  přes nesrovnalosti

Kříž je i z geometrického hlediska srážkou dvou protikladných linií. Pavel díky svému neoprávněnému vyvolení věděl, že Bůh jeho dřívější já neodstranil ani nevyhnal, ale naopak ho „včlenil“ do Kristova Já. Věděl, že je stále masou rozporů a nesrovnalostí, což je přesně to, co je napsáno na všech stránkách jeho dopisů. Jeho absolutní důvěra však nespočívala v jeho osobní celistvosti, ale v Ježíši, který ho narouboval na Boží celistvost. To je celkový základ Pavlovy radosti, jeho lásky, jeho odvážné sebedůvěry a jeho vášnivé touhy, aby stejnou proměnu a extázi zažili i všichni ostatní.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinapisy vložil překladatel

Prameny:

Adapted from Joan Chittister and Richard Rohr, Prophets Then, Prophets Now (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2006). Available as MP3 download; and

Richard Rohr, Soul Brothers: Men in the Bible Speak to Men Today (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2004), 67–68.

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Untitled Bosque, Benjamin Yazza, Untitled 10, and Untitled 8. Used with permission.Click here to enlarge image

Just as a bird notices an impulse and takes flight, so we also hear and respond.