023-2 jpg

Chvíle odevzdání  

Druhý týden: Reakce na volání

                 Kontemplativní učitelka Mirabai Starrová píše, že proroci často protestují proti svému Božímu volání, než Bohu řeknou „Tady jsem“:

Ne každý hned slyší na „ty“

Ne všichni proroci dělají, co se jim řekne. Alespoň ne zpočátku. Když přijde volání, většina z nich se otočí doleva a pak doprava: „Kdo, já?“ reptají. Pokud je volání pravé, hlas Ducha svatého se ozve: „Ano, ty!“

A proč „já“?

I tehdy se prorok se Svatým handrkuje. „Musí být někdo vhodnější, kdo by mohl mluvit za Božské.“ Ale Bůh lásky je trpělivý Bůh. Bůh Lásky volá jednou, dvakrát, třikrát. Teprve pak prorok srovná ramena, přepáše bedra, rozevře ruce a řekne: „Hineni. Tady jsem.“ [1]

Katolická teoložka Elizabeth Johnsonová popisuje Mariino prorocké povolání:

Marie patří do řady proroků

Lukášovo umění spojuje ohlášení Ježíšova narození s povoláním Marie jako ženy pověřené Bohem. Biblisté poukazují na to, že v této scéně je zapojena do prorockého úkolu, jednoho z dlouhé řady Bohem vyslaných vysvoboditelů umístěných na významných místech dějin Izraele….. Plný andělského hlasu, strachu a ujištění, poselství, námitek a znamení, to je příběh o Marii pověřené pokračovat v Božím plánu vykoupení.

Stává se součástí Božího spásného působení

Oznámení o jejím nadcházejícím mateřství je zároveň jejím prorockým povoláním jednat pro vysvobození lidu. Nyní zaujímá své místo „mezi proroky, kteří jsou povoláni vydávat slovo a svědectví o skrytém plánu Božího spásného působení, který ostatní členové společenství víry ještě nevidí“. [2] Její kladná odpověď na tuto Boží iniciativu uvádí její život na dobrodružnou cestu do neznámé budoucnosti. Boží přítomnost ji bude provázet v dobrých i zlých časech a nakonec bude společenství na její život vzpomínat s vděčností…..

Vydává se na cestu předešlých proroků spolu s Duchem svatým

Miriam z Nazareta [je zařazena] do společnosti všech předků ve víře, kteří uslyšeli Boží slovo a odpověděli na něj odvážnou láskou. Nyní se stejně jako Abraham vydává na cestu s vírou, aniž by věděla, kam jde. Nyní stejně jako Sára dostává díky této víře sílu počít dítě a považuje Toho, kdo slíbil, že je hoden její důvěry. Naslouchá Duchu, pozvedá se k nesmírným možnostem svého povolání a kráčí vírou v integritě své vlastní osoby. Inspirována Duchem-Sofií , ženy, které se samy rozhodují před Bohem, ji přijímají do svého kruhu. [3]

Mirabai Starrová se zamýšlí nad Mariinou prorockou odpovědí:

Marie byla tak mladá…

Podívejte se na Matku Marii. Židovská teenagerka z dělnické třídy. Svobodná. Přijímá nezvanou návštěvu obrovské okřídlené bytosti, která naplní její pokoj svou září a předá Marii její posvátné pokyny. „Budeš nádobou pro vtělení božství zde na zemi,“ prohlašuje. „A bude to bolet jako čert, když budeš jeho matkou.“ Marie se zachvěje, ale zůstává přítomná. A pak řekne ano. „Hineni. Tady jsem. Staň se vůle tvá.“ [4]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Mirabai Starr, God of Love: A Guide to the Heart of Judaism, Christianity, and Islam (Rhinebeck, NY: Monkfish Book Publishing, 2012), 41.

[2] Richard J. Sklba, “Mary and the ’Anawim,” in Mary, Woman of Nazareth: Biblical and Theological Perspectives, ed. Doris Donnelly (New York: Paulist Press, 1989), 124.

[3] Elizabeth A. Johnson, Truly Our Sister: A Theology of Mary in the Communion of Saints (New York: Continuum, 2003), 250–251, 258.

[4] Mirabai Starr, Wild Mercy: Living the Fierce and Tender Wisdom of the Women Mystics (Boulder, CO: Sounds True, 2019), 81.

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Untitled Bosque, Benjamin Yazza, Untitled 10, and Untitled 8. Used with permission. Click here to enlarge image

Just as a bird notices an impulse and takes flight, so we also hear and respond.