Kontemplativní modlitba není nic nového

Devátý týden: Pouštní mystikové

 Dnešní meditace je převzata z ranního meditačního sezení v CAC, během kterého Richard představil výběr citátů z pouštní tradice. Richard ukazuje, jak se učení pouštních mystiků shoduje s praxí soustředěné modlitby:

Pouštní mystici

Richard se nechal ovlivnit pouštními mystiky a východními církevními otci, a to dokonce do té míry, že si říkám: „Panebože, to je jiné křesťanství.“ Tohle je úplně jiné křesťanství. Je úplně jiné než problémy, kterými se zabýváme dnes. Hlavně mě zaráží, jak je některé jejich učení téměř buddhistické. Naprosto potvrzuje to, čemu nás učí soustředěná modlitba. Zde je několik jejich nauk, které ukazují, že to, co říkáme v kontemplaci a soustředěné modlitbě, bylo po staletí jasně chápáno ve východním křesťanství.

Izák Syrský

Dokud se mysl neosvobodí od množství myšlenek a nedosáhne jediné prostoty čistoty, nemůže zakoušet duchovní poznání.-Izák Syrský

Vidíme, že pouštní tradice jsou velmi silné v sebepoznání. To, co považují za sebepoznání, není znalost našich osobnostních typů, zda jsme šestka nebo dvojka v enneagramu; je to vidění našich vzorců. To se stává jasným:

Nicefor Samotář

Pozornost je počátkem kontemplace, nebo spíše její nezbytnou podmínkou: skrze pozornost se totiž Bůh přibližuje a zjevuje se mysli. Pozornost je klid mysli, nebo spíše je to stát pevně na místě a nebloudit, a to díky daru Boží milosti.-Nicefor Samotář

Svatý Simeon

Svatý Simeon popsal pozornost takto: „Pozornost je pro nás důležitá:

Někteří otcové nazývali toto konání mlčením srdce, jiní pozorností, další střídmostí a odporem (k myšlenkám), jiní zkoumáním myšlenek a střežením mysli.

Mniši Kallistus a Ignác

Vyzvedněte svou mysl z jejího obvyklého kroužení a bloudění venku a tiše ji veďte do srdce prostřednictvím dýchání.

Filoteus Sinajský

Filoteus Sinajský uvádí, jak se „chytáme“ do svých myšlenek. Mluví o tom, že prvotní náraz se spojí s myšlenkou nebo emocí, splyne s ní, je jí držen v zajetí a nakonec se stane tím, co pouštní mystici nazývali „vášní“. Čím víc je čtu, tím je mi jasnější, že tím myslí „posedlost“. Posedlost je pro pouštní mystiky vášeň. Je to cokoli, co nemůžeme přestat dělat svou myslí nebo emocemi. V tu chvíli jsme v zajetí „vášně“. To dává naprostý smysl. Už nejsme svobodní. Ztratili jsme svobodu.

Kallistus a Ignác

Bezvášnivost znamená nejen necítit vášně, ale také je zevnitř nepřijímat.-Kallistus a Ignác

Bez této pozorné kázně je naše mysl v „neuspořádaném a rozptýleném stavu“. [1] To říkáme po staletích! Když tedy lidé říkají, že kontemplace nebo soustředěná modlitba je něco nového, stačí je odkázat zpět na pouštní tradice.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Quotations from Richard Temple, Icons and the Mystical Origins of Christianity (Shaftesbury, UK: Element Books, 1990), 57, 60, 63. For primary sources, see the online version of today’s meditation.

Adapted from Richard Rohr, “On Practice: Desert Fathers,” teaching for CAC staff, June 2012. Unpublished material. 

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Taos Snow. Benjamin Yazza, Untitled 2, used with permission. Les Argonauts, Camino de Santiago, Unsplash. Click here to enlarge image.

In the midst of thorns, the mystic watches, waits and receives.