Pěstování mysli začátečníka      

 Shrnutí dvanáctého týdne 19. března – 24. března 2023         

Neděle

Ježíš říká, že jediní lidé, kteří mohou rozpoznat a být připraveni na to, o čem mluví, jsou ti, kteří přicházejí s myslí a srdcem dítěte. Je to stejná skutečnost jako mysl začátečníka. -Richard Rohr

Pondělí

Mysl začátečníka je připravenost být stále v úžasu, být stále nadšený. Mysl začátečníka je mysl člověka předtím, než nás životní bolesti učinily opatrnými a sebeochranářskými. Stále můžeme být nadšení, stále můžeme být v úžasu, stále můžeme očekávat, že zítřek bude jiný než dnešek. -Richard Rohr

Úterý

Timotejův strach se zdánlivě proměnil v to, čemu říkáme „mysl začátečníka“, což je to, co milost vždycky dělá – proměňuje naše neřesti v jiný způsob, jak milovat Boží skutečnost a sloužit jí. To, co začíná jako bázlivost, se stává pokorou, otevřeností a učenlivostí. -Richard Rohr

Středa

Buddhismus učí, že v každém člověku je jiskra, která představuje jeho pravou přirozenost; někdy se jí říká Buddhova přirozenost nebo Původní mysl. Tato jiskra je dětská mysl, svěží a vždy zvědavá na zkušenosti.-Fiona Gardnerová

Čtvrtek

Počáteční mysl je způsob života. Každý den je pro nás výzvou vidět tytéž známé lidi a krajiny novýma očima. Stejně jako se vesmír vytváří a udržuje každý okamžik znovu, je vše živé a mění se, včetně nás samých, pokud jsme duchovně bdělí a dáváme pozor.-Estelle Frankelová

Pátek

Pokud se svět nenaučí tomuto druhu pokory, kterému říkáme mysl začátečníka, myslím, že máme problém. A vidíme to na nejvyšších úrovních – absolutní arogance „vědět“ a být přesvědčeni, že víme a nikdo jiný neví tak jako my.-Richard Rohr

 Rozvíjení učenlivého srdce

Praxe dvanáctého týdne

                Duchovní spisovatelka Adele Ahlberg Calhounová popisuje, jak Ježíš hledal „učenlivost“ u těch, kteří ho následovali:

Ježíš měl rád upřímnost a zvídavost

Ježíš neustále hledal učenlivé lidi – lidi, kteří by se dívali dál než na zdání a nedělali rychlé soudy. Vřelý vztah měl k těm, kteří kladli upřímné otázky. A byl zarmoucen a ohromen vzdělanci, kteří byli zatvrzelí, nepoučitelní a tupí. Řekl jim: „Pilně studujete Písmo, protože si myslíte, že díky němu máte věčný život. To jsou Písma, která o mně svědčí, ale vy odmítáte přijít ke mně, abyste měli život“ (Jan 5,39).

Přestaneme se schovávat za své znalosti a staneme se znovu žáky?

Ježíš se vášnivě zajímal o ty, kdo mají uši k naslouchání. Přitahovali ho ti, kteří ochotně přiznávali, kolik toho nevědí. Lidé, kteří dokázali odložit své předsudky a bavit se něčím novým, byli často příjemci Ježíšova proměňujícího slova. Ježíš stále hledá učenlivé učedníky. Jak učenliví jsme my? Schováváme se za své znalosti a je nám nepříjemné být učícím se? Budeme znovu a znovu a znovu žákem?

Calhoun nabízí tyto podněty k zamyšlení:

Jak zacházím s paradoxy víry?

Jak žijete s paradoxy víry? Co děláte, když něco nedokážete plně vysvětlit? Vyhovuje vám tajemství? Je vám příjemné říkat: „Nevím“?…

Umíme druhým naslouchat a učit se?

Uvědomte si své nutkání dávat druhým najevo, co si myslíte. Všimněte si, kdy si spíše skládáte, co řeknete příště, než abyste naslouchali tomu, kdo mluví. Kdy pociťujete nutkání hovořit nebo se jinak držet zpátky? Požádejte Boha, aby vám dal učenlivé srdce a vůli naslouchat. Co se o sobě dozvíte? O druhých? O tom, čeho si Bůh cení?

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adele Ahlberg Calhoun, Spiritual Disciplines Handbook: Practices That Transform Us, rev. ed.(Downers Grove, IL: IVP Books, 2015), 93, 94. 

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Winter Bird. Jenna Keiper, Mystic. Jenna Keiper, North Cascades Sunrise. Used with permission. Click here to enlarge image.

There is humility in accepting how much we don’t know.