Exodus začíná

Dvacátý devátý týden: Předsudky zdola

V prvních letech činnosti CAC Richard Rohr často sdílel svou přednášku „Evangelijní výzva k soucitnému jednání – Předsudky zdola“. Richard zdůrazňoval hebrejskou zkušenost svobody v Exodu: 

Zkušenost osvobození

Něco se stalo, co umožnilo zotročené skupině semitských národů projít zkušeností osvobození a nechat se odvést do zemí, které dnes nazýváme Izrael a Palestina. Cesta Exodu se stala externalizovanou a internalizovanou cestou, jakou je vždy pravá spiritualita. Znamenala počátek stvoření tohoto národa a vytvoření spirituality, která zahrnuje jak činnost, tak kontemplaci. 

Zkušenost v přírodě

V srdci této cesty Exodu známe muže jménem Mojžíš. Vyprávění začíná jeho ranou náboženskou zkušeností (Ex 3,2-6). Víme, že je vrah; že utíká před zákonem a žije na poušti, kde se stará o ovce svého tchána, když zažije svůj zážitek s Bohem v „hořícím keři“. Je to zážitek z přírody, který je velmi často naším prvním náboženským zážitkem. Není tu žádný svatostánek, kostel, chrám, kněžství ani nic, co by souviselo s formalizovaným náboženstvím.

Zkušenost kontemplativní vede do světa ubohých

Bezprostředně po tomto zážitku slyší Mojžíš z keře hlas: „Slyšel jsem sténání svého lidu v Egyptě a ty máš jít, postav se faraónovi a řekni mu, aby propustil můj lid“ (viz 2 Moj 3,7-10). Přichází kontemplativní zážitek „hořícího keře“ a okamžitě má sociální, ekonomické a politické důsledky. Neexistuje žádná autentická Boží zkušenost, která by nás jinak neumístila do světa a nepřiměla nás vidět věci jinak a podle toho jednat. [1]

Teolog Dwight Hopkins píše o tom, co pro chudé černošské Američany znamenalo číst příběh Exodu a objevit Boha, který osvobozuje: 

Ubozí dnes

Dnešní chudí Afroameričané bojují o svobodu a setkávají se s utlačovanými podmínkami podobnými těm, které jsou popsány v hebrejských a křesťanských Písmech. Hebrejská Písma ukazují, že [JHWH] soucitně slyší a vidí strašlivé obtíže, které zažívají ti nejmenší ve společnosti, v tomto případě hebrejští otroci. Když si dnes chudí čtou příběh hebrejských otroků a jejich vztah k Bohu osvoboditeli, mohou vidět, že ve své kruté situaci nejsou v současné Americe sami.

Utlačovaní

V biblických příbězích o exodu vystupuje utlačovaný lid (tedy Hebrejci), který trpěl v rukou krutých velitelů; byl falešně obviňován; pronásledován silami předsudků; přebýval uprostřed pouště; procházel obdobími úzkosti, strachu a pochybností o budoucnosti, občas toužil po návratu do svého dřívějšího postavení v nelidském systému; hádal se se svými vůdci a zároveň vytrvale pokračoval v cestě za svobodou…..

Ti co jsou na dně společnosti

Navíc afroameričtí chudí, kteří čtou Hebrejské písmo ze své pozice na dně americké společnosti, objevují zcela nový svět, odlišný od převládajícího křesťanství a teologie většinových amerických věřících. Téma exodu nekončí drsnými obtížemi. Naopak, naděje na vysvobození ruší bolest a dává dnešním chudým sílu „pokračovat dál“. [2]

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, “Gospel Call for Compassionate Action (Bias from the Bottom),” CAC Foundation Set (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2007). Available as MP3 download. 

[2] Dwight N. Hopkins, Introducing Black Theology of Liberation (Maryknoll, NY: Orbis Books, 1999), 42–43.

Image credit: A path from one week to the next—Izzy Spitz, Everything at Once, digital oil pastel. Izzy Spitz, Wings, digital oil pastel. Izzy Spitz, Tuesday Chemistry. Used with permission. Click here to enlarge image

Perhaps those on the “bottom” of our societies, like the bottom shape in the image, have colors those “on top” have never dreamed of, like corals, reds and yellows.