Nebe a peklo jsou tady a teď         

Dvacátý devátý týden: Předsudky zdola       

… Stvořitel buď s námi, když se znovu rodíme

Uprostřed křehké úzkosti našich životů

Přijď mezi nás se svým uzdravujícím duchem

Neseným skrze Krista, našeho bratra, tvé dítě. Amen. 

-Carol J. Gallagher, „Nebe a peklo“. 

Episkopální biskupka a příslušnice národa Čerokíjů Carol J. Gallagherová se zamýšlí nad tím, jak její domorodý původ a hluboké utrpení jejího lidu obohacují její chápání nebe a pekla:

Dědictví předků 

Přemýšlet o nebi a pekle znamená poctivě kráčet po cestách svých předků….. Slyšela jsem jejich dávné příběhy, příběhy o přežití a vytrvalosti, a prožila jsem dědictví lidí, kteří byli odstraněni, zavrženi a odvráceni. Bylo to dědictví bolesti a utrpení i dědictví světla a krásy….. 

Nebe a peklo – propojení a vykloubení

Nebe a peklo nejsou ani tak místa, kde skončíme v posmrtném životě, ani místa odměny a trestu, ale spíše okamžiky ve vztahu, prožité zkušenosti zde a v čase, který následuje po našem pobytu na této zemi. Na jedné straně pro mě smysl nebe spočívá v propojení a provázanosti smyslu života, který je organický pro kmenové společenství. Na druhé straně si peklo můžeme představit jako dobu těžkého vykloubení, odsunu a nespojení s kmenem a rodinou….. 

Gallagher chápe nebe a peklo jako důsledek naší volby žít ve vztahu ke stvoření a následovat Boha s „příklonem zdola“:

Bůh má pochopení pro naše břemena

Místo našeho vystěhování, indiánské území Oklahoma, bylo vyprahlé a tolik se lišilo od naší domoviny. Přesto i tam naši lidé našli příslib, malé kopečky a stinné potoky, místa, která nám zpívala o domově….. Uprostřed toho nejhoršího pekla, jaké mohou lidé prožít – přesídlení, vysídlení a zneuctění – jsme hledali kousek nebe v našich malých zahrádkách a potůčcích a jeden v druhém. V noci jsme zpívali své písně a vyprávěli si příběhy. Zvenčí jsme možná vypadali zatraceně, ale uvnitř jsme věděli, že nás čeká ještě víc. Věděli jsme, že náš Bůh má pochopení pro těžká břemena, která jsme nesli, jako ten, kdo s námi prošel cestou stěhování, kdo trpěl takovými ztrátami a rozhořčeními, kdo nás bude držet u sebe a ponese nás na místo uzdravení a obnovy….. 

Nebe – harmonie, peklo – sobectví

Pro mě jsou tedy nebe a peklo pojmy, které jsou součástí celého stvoření. Nebe a peklo existují uvnitř i za hranicemi našeho světa prostoru a času. Nebe se můžeme účastnit tím, že budeme žít v harmonii a úctě s celým stvořením, nebo peklem tím, že na celou Zemi přineseme chamtivost, sobectví a nemoci….. 

Nebe a peklo jsou o vztahu s celým stvořením

Stvořitel nás obdařil mocí žít svůj život pro blaho všech. Nebe a peklo jsou o životě (nebo ne) ve správném vztahu s celým stvořením, o ctění nebo nectění všech a o poznání Boží lásky tím, že ji sdílíme se všemi svými příbuznými: lidmi, rostlinami, stromy, čtyřnohými, okřídlenými, vodními a zemskými, kteří jsou protkáni dohromady.

Prameny:

Carol J. Gallagher, “Heaven and Hell—Heaven (Ga lv la di tso sv) and Hell (Tsv s gi no): A Cherokee Mother and Bishop’s Perspective,” in Coming Full Circle: Constructing Native Christian Theology, ed. Steven Charleston and Elaine A. Robinson (Minneapolis, MN: Fortress Press, 2015), 75, 78, 84, 86–87, 87–88. 

Image credit: A path from one week to the next—Izzy Spitz, Everything at Once, digital oil pastel. Izzy Spitz, Wings, digital oil pastel. Izzy Spitz, Tuesday Chemistry. Used with permission. Click here to enlarge image

Perhaps those on the “bottom” of our societies, like the bottom shape in the image, have colors those “on top” have never dreamed of, like corals, reds and yellows.