Vtělení světového názoru

Padesátý první týden: Vtělení

Richard Rohr popisuje transformační sílu inkarnačního pohledu na svět:

Čtyři světové názory

Došel jsem k závěru, že existují čtyři základní světonázory, i když mohou být vyjádřeny mnoha způsoby a nemusí být nutně odděleny.

Materiální světonázor

Ti, kdo zastávají materiální světonázor, věří, že vnější, viditelný vesmír je konečným a „skutečným“ světem. Lidé tohoto světonázoru nám dali vědu, techniku, medicínu a většinu toho, co dnes nazýváme „civilizací“. Materiální světonázor má tendenci vytvářet vysoce konzumně orientované a soutěživé kultury, které se často zabývají nedostatkem, protože materiální statky jsou vždy omezené.

Duchovní světonázor

Duchovní světonázor charakterizuje mnoho forem náboženství a některé idealistické filozofie, které uznávají nadřazenost a konečnost ducha, vědomí, neviditelného světa, který stojí za všemi projevy. Tento světonázor je částečně i dobrý, protože zachovává realitu duchovního světa, kterou mnozí materialisté popírají. Duchovní světonázor dovedený do extrému se však málo stará o zemi, bližní nebo spravedlnost, protože tento svět považuje z velké části za iluzi.

Kněžský světonázor

Zastánci toho, co nazývám kněžským světonázorem, jsou většinou sofistikovaní, vyškolení a zkušení lidé, kteří cítí, že jejich úkolem je pomáhat nám skloubit hmotu a ducha. Nevýhodou je, že tento pohled předpokládá, že oba světy jsou ve skutečnosti oddělené a potřebují někoho, kdo je opět spojí dohromady.

Inkarnační světonázor

V protikladu k těmto třem je inkarnační světonázor, v němž se chápe, že hmota a Duch nikdy nebyly oddělené. Hmota a Duch se navzájem zjevují a projevují. Tento pohled spoléhá více na probuzení než na spojení, více na vidění než na poslušnost, více na růst vědomí a lásky než na duchovenstvo, odborníky, morálku, písma nebo předepsané rituály.

Inkarnační názor u františkánů

V křesťanských dějinách se s inkarnačním pohledem na svět nejsilněji setkáváme u prvních východních otců, v keltské spiritualitě, u mnoha mystiků, kteří spojovali modlitbu s intenzivní sociální angažovaností, ve františkánství obecně, u mnoha přírodních mystiků a v současné eko-spiritualitě.

Inkarnační názor je k naší škodě zatím málo propagován

Celkově lze říci, že materialistický světonázor je zastáván v technokratickém světě a oblastech, které jeho stoupenci kolonizují; duchovní světonázor zastává celé spektrum opojných a esoterických lidí; a kněžský světonázor najdeme téměř ve všech organizovaných náboženstvích.

Inkarnační světonázor zakládá křesťanskou svatost na objektivní a ontologické realitě, nikoli pouze na morálním chování. To je jeho velkou výhodou. Přesto je to důležitý skok, který tolik lidí ještě neudělalo.

Výhody inkarnačního názoru- je lidsky praktický

Ti, kteří tak učinili, se mohou cítit stejně svatí na nemocničním lůžku nebo v hospodě jako v kapli. Mohou vidět Krista ve znetvořených a zlomených stejně jako v takzvaně dokonalých nebo přitažlivých lidech. Mohou milovat a odpouštět sobě i všem nedokonalým věcem, protože všichni nesou Imago Dei stejně, i když ne dokonale. Vtělené Kristovo vědomí bude obvykle směřovat k přímým sociálním, praktickým a bezprostředním důsledkům. Nikdy se nejedná o abstrakci nebo teorii. Není to pouhá líbivá ideologie. Je-li to skutečně inkarnační křesťanství, pak je to vždy „praktické“ náboženství, a ne pouze esoterika, systémy víry nebo kněžské zprostředkování.

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (New York: Convergent, 2019, 2021), 241, 242–244.

Image credit: A path from one week to the next—Madison Frambes, Untitled 7, 5 and 8 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.

Together we are the incarnate hands and feet and body of God.