Žít znamená měnit se

První týden: Radikální odolnost

Otec Richard Rohr ve své novoroční homilii z roku 2020 kázal o biblické výzvě ke změně:

Změna není naší přirozenou součástí

Řecké slovo „pokání“ (metanoia) znamená změnit své smýšlení. Rád bych zdůraznil změnu, protože to není něco, co nás lidi jako živočišný druh přitahuje. V tomto ohledu se hodně podobáme zvířatům. Zvířata jsou tvorové zvyku. Ti z nás, kteří mají psa nebo kočku, vědí, že jejich chování je předvídatelné. Pokud změníme nějakou každodenní rutinu, rozčílí se. Obávám se, že jsme na tom podobně. Máme rádi věci tak, jak je máme rádi. A přesto nám první slova z Ježíšových úst říkají, že nám přišel dát filozofii změny: „Čiňte pokání“ – změňte své smýšlení – „neboť se přiblížilo nebeské království“ (Mt 3,2).

Podle psychologa Roberta Wickse je součástí odolnosti rozhodnutí zůstat otevřený neustálému růstu a změně:

Nějakou míru otevřenosti však máme

Každý z nás má určitou míru odolnosti (schopnost čelit životním výzvám a stresům, učit se z nich a nenechat se jimi zdrtit)….. Ještě důležitější než různé rozsahy odolnosti je vědomé rozhodnutí lidí maximalizovat způsoby, kterými se mohou stát co nejodolnějšími. Možná tomu neříkají odolnost, ale je to jejich schopnost být otevřený životním zkušenostem, a tak se učit. [1]

Richard pokračuje:

Evangelium je programem růstu

John Henry Newman (1801-1890) řekl: „Žít znamená měnit se a být dokonalý znamená často se měnit.“ [2] To je zcela jiná filozofie, než jakou má většina z nás. Naším přirozeným přístupem je udržovat se v tempomatu. Děláme to tak, jak to děláme, a jakákoli změna je považována za nebezpečnou, kacířskou a novou. Ale v evangeliu nám byl od začátku dán program změny a růstu. Pokud nerosteme, pokud se neměníme, skončíme v sedmdesáti stejně jako v sedmnácti. Všichni takové lidi známe, a možná jsme dokonce jedním z nich. S takovými lidmi není příliš zábavné žít. Chtějí si vybírat a vyhrávat hádky. Taková je dnes velká část politiky. Důležitá není pravda nebo to, co je dobré pro celek, ale to, co je dobré pro malou část, jejíž jsem součástí.

Nechceme být hulváty, ale přijmout do srdce Boží království

Pokud se lidé odmítnou změnit, což moje matka nazývala „hulvátstvím“, svět se bude jen zhoršovat. Musíme se naučit vést dialog, odpouštět, důvěřovat a dávat lidem výhodu pochybností. Ve Spojených státech se naše země stala velmi cynickou, pokud jde o pravdu a lásku. Slyšíme politiky skládat přísahu, že budou čestnými a spravedlivými vůdci, a všichni víme, že to nic neznamená. Očekáváme, že každý bude pro pravdu své skupiny a svého „království“. Ale Ježíš nám říká, abychom změnili své smýšlení a přijali Boží království, které je dobré pro celek.

2024 Daily Meditations Theme

This year’s theme will explore contemplation as a way to build Radical Resilience so we can stand in solidarity with the world without burning up or burning out. Watch the video.

Prameny:

[1] Robert J. Wicks, Bounce: Living the Resilient Life, 2nd ed. (New York: Oxford University Press, 2023), 5.

[2] John Henry Newman, An Essay on the Development of Christian Doctrine, 6th ed. (Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press, 1989, 2015), 40.

Adapted from Richard Rohr, The Mind Does Not Like to Change, homily, January 1, 2020. Available as MP3 audio.

Image credit: Jenna Keiper, Keeping the Candle Lit (detail), New Mexico, photograph, used with permission. Click here to enlarge image.

Resilience requires endurance – we keep watch to keep the candle lit.