Příběh o nadvládě

Pátý týden: Sedm příběhů: První část

V podcastu Learning How to See se Brian McLaren dělí o to, jak se naučil příběh dominance:

Příběh dominance ve škole…

Když se ohlédnu za svou školní docházkou, celý náš úvod do dějin byl vyprávěn v termínech nadvlády. Mocné říše, které dominovaly, objevitelé vyslaní svými domovskými zeměmi, aby ovládli svět. Dokonce i moje náboženské zázemí bylo hluboce zakořeněno v příběhu o nadvládě, protože my křesťané jsme věřili, že naše náboženství by mělo dominovat….

…Bůh je všemocný s vytaseným mečem

Teologicky jsem Boha chápal tak, že Bůh je konečná a univerzální dominující síla. Vzpomínám si, jak jsem od svého nejútlejšího věku slyšel biblický verš z Nového zákona: „Každé koleno se skloní a každý jazyk vyzná, že Ježíš je Pán“ (Filipským 2,10-11). Představoval jsem si mocného všemocného Boha s vytaseným mečem … požadujícího, abyste poklekli. Byla to tato dominantní vize Boha. V tomto smyslu byla nadvláda způsobem, jakým měl vesmír fungovat. [1]

Biskupská kněžka Stephanie Spellersová popisuje příběh nadvlády, která se vynořuje z naší kolektivní sebestřednosti:

Nadřazenost sebestřednosti člověka

Když vidíte kultury založené na nadřazenosti bělochů, misogynii, vykořisťování životního prostředí, konzumerismu, útlaku a dominanci, vidíte vlastně důsledky sebestřednosti. Tohoto hříchu jsou plně schopny celé systémy, instituce a společnosti, stejně jako když se nějaká skupina postaví do středu a očekává, že zbytek lidstva a stvoření bude podporovat její jedinou prosperitu.

Ovládat druhé

Neexistuje žádná možnost správného vztahu, pokud jedna mocná skupina chrání a udržuje sama sebe nad všemi ostatními a proti nim. Odtud je pak příliš snadné konstruovat binárnosti a hierarchie lidské existence. Naše skupina je dobrá, vy všichni jste špatní. Naše skupina patří na vrchol; vás musíme držet při zemi. Naše skupina vlastní tyto zdroje a ví, jak je nejlépe využít; vy dostanete jen to, co vám dáme. Ostatní členové lidské rodiny se stávají předměty a nástroji, které je třeba získat, ovládat, používat a odhodit. [2]

McLaren poukazuje na rozdíl mezi nadvládou a panstvím v Bibli:

Bůh je světlo, které dává svolení

Kniha Genesis je často obviňována z příběhu o nadvládě, protože v příběhu o rajské zahradě je lidem dána nadvláda nad ostatním stvořením (Genesis 1,28). Lidé předpokládají, že nadvláda znamená ovládání, ale já si myslím, že není nutné číst příběh tímto způsobem. Boží povaha v prvním příběhu o stvoření není o tom, že by Bůh dominoval a nutil svět do určité formy. Je to „Budiž světlo“. Je to moc, která dává svolení.

Vládnout znamená laskavou přítomnost

Je to tak fascinující věta: „Budiž světlo“. A také „Ať je země, ať je moře, ať jsou plazí tvorové, ať jsou ryby, ať jsou lidé“. Je to spíše udělování povolení než nadvláda. Když jsou pak lidé stvořeni k obrazu Božímu a Bůh říká: „Můžete vládnout,“ očekávali bychom, že to bude stejný druh laskavé přítomnosti, a ne dominující, ovládající, vykořisťující přítomnost. Není to „nechť je zde vykořisťování“. Je to velmi, velmi odlišné. [3]

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Prameny:

[1] Adapted from Brian McLaren and Gareth Higgins, “Domination Stories,” Learning How to See, season 5, ep. 2 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2023), podcast. Available as MP3 audio and pdf transcript. For further resources, see The Seventh Story and The Porch Community.

[2] Stephanie Spellers, The Church Cracked Open: Disruption, Decline, and New Hope for Beloved Community (New York: Church Publishing, 2021), 39.