tři dary

Tři dobroty

Třicátý sedmý týden: Odpuštění a milosrdenství

Otec Richard Rohr píše o Ježíšově učení a živém příkladu odpuštění:

Odpuštění je spojení lidských i božských sil

K nejsilnějším lidským zkušenostem patří dávat nebo přijímat odpuštění. Říká se mi, že dvě třetiny Ježíšova učení se přímo či nepřímo týkají tohoto tajemství odpuštění: Bůh porušuje svá vlastní pravidla. To není překvapivé, protože odpuštění je pravděpodobně jediným lidským činem, který zjevuje tři dobroty současně! Když odpouštíme, dáváme přednost dobrotě druhých před jejich chybami, zakoušíme Boží dobrotu, která proudí skrze nás, a také zakoušíme svou vlastní dobrotu způsobem, který nás překvapuje. To je úžasné spojení lidských i božských sil.  

prosme o milost a odpouštějme

Věřím, že nakonec si všichni odpustíme, protože nám bylo odpuštěno, ale udělejme to teď a nečekejme na později. Prosme o milost, abychom se zbavili zášti a zranění, na kterých lpíme. Jak jinak bychom mohli být svobodní?  

odpuštění je dar nezasloužené boží milosti

Pokud „nechápeme“ odpuštění, uniká nám celé tajemství. Stále žijeme ve světě meritokracie, myšlení quid-pro-quo, výkonu a chování, které si zaslouží ocenění. Odpuštění je velkým rozmrazením veškeré logiky, rozumu a důstojnosti. Je to rozplynutí se v tajemství Boha jako nezasloužené lásky, nezasloužené milosti, pokory a bezmoci Božského milence. 

bez odpuštění nebude budoucnost

Bez radikálního a pravidla porušujícího odpuštění – přijatého a daného – nebude možné nic obnovit. Pouze to rozbíjí náš pohled na svět, který se snaží milost kupovat a prodávat. Milost je jistě jediný dar, který musí být vždy zdarma, dokonale zdarma, aby mohl fungovat. Bez odpuštění nebude žádná budoucnost. Vzájemně jsme si ublížili příliš mnoha historicky doloženými a zapamatovatelnými způsoby. Jedinou cestou ze současné oprávněné nenávisti světa je milost. [1] 

buďme připraveni milovat

Dychtivost a připravenost milovat je konečnou svobodou a budoucností. Když jsme zahrnuti do prostornosti božské lásky, prostě není místo pro lidské tresty, pomsty, unáhlené soudy nebo volání po odplatě. U Zmrtvýchvstalého Krista po jeho vlastním odmítnutí, zradě a kruté smrti rozhodně žádnou takovou malomyslnost nevidíme; nevidíme ji ani u jeho nejbližšího okolí, ani v celém Novém zákoně. Opravdu si nedovedu představit větší a prostornější způsob života. Ježíšova smrt a událost zmrtvýchvstání změnila dějiny. 

chyby Kristus využívá k vytvoření pozitivnější budoucnosti

Ukřižovaný a vzkříšený Kristus využívá chyb minulosti k vytvoření pozitivní budoucnosti, budoucnosti vykoupení namísto odplaty. Neodstraňuje ani netrestá chyby. Využívá je k transformačním účelům. 

Lidé formovaní takovou láskou jsou nezničitelní. Odpuštění je možná právě tím nejlepším popisem toho, co Boží dobrota v lidech vyvolává. [2] 

Přečtěte si tuto meditaci na webu cac.org.

Translated with DeepL.com (free version) 

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, The Wisdom Pattern: Order, Disorder, Reorder (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2001, 2020), 155, 158–159, 162. 

[2] Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (New York: Convergent, 2019, 2021), 72. 

Image credit and inspiration: Riho Kitagawa, Kintsugi pottery (detail), 2021, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Kintsugi is the artform of repairing a break with gold; we allow the pottery to move forward in grace and beauty, not by discarding or erasing, but by transforming the break into art.