Padesátý týden: Rozšíření našich představ o Bohu
Otec Richard Rohr nás vyzývá, abychom se zamysleli nad našimi představami o Bohu a nad tím, jak nás utvářejí:
Bůh je Skutečnost s tváří
Náš obraz Boha nás vytváří – nebo nás poráží. Mezi tím, jak vidíme Boha, a tím, jak vidíme sami sebe a vesmír, existuje absolutní souvislost. Slovo „Bůh“ je zástupným slovem pro všechno – pro realitu, pravdu i samotný tvar našeho vesmíru. Proto může dobrá teologie a spiritualita tak zásadně ovlivnit to, jak žijeme svůj každodenní život v tomto světě. Bůh je Skutečnost s tváří – což je jediný způsob, jak se většina lidí umí k čemukoli vztahovat. Musí mít tvář!
Dětinské náboženství je karikaturou
Po letech poskytování a přijímání duchovního vedení je mně i mnoha mým kolegům jasné, že první obraz Boha je u většiny lidí zpočátku jemnou kombinací jejich mámy a táty nebo jiných raných autorit. Bez vnitřní cesty modlitby nebo vnitřního prožitku je většina náboženství z velké části podmíněná dětstvím, kterému Bůh jistě rozumí a využívá ho. Ateisté, agnostici a mnozí bývalí křesťané však proti tomu právem reagují, protože takové náboženství je velmi dětinské a často založené na strachu, a tak argumentují proti karikatuře víry. Já sám bych v takového boha nevěřil!
Zralý Bůh vytváří zralé lidi
Naším cílem je samozřejmě dospět k dospělému náboženství, které zahrnuje rozum, víru a vnitřní zkušenost, jíž můžeme věřit. Zralý Bůh vytváří zralé lidi. Velký Bůh vytváří velké lidi. Trestající Bůh vytváří trestající lidi.
Cokoli se přijímá, přijímá se po způsobu toho, kdo přijímá
Jestliže naše matky byly trestající, náš Bůh je obvykle také trestající. Většinu života pak strávíme tím, že se tomuto trestajícímu Bohu podřizujeme, nebo proti němu hněvivě reagujeme. Pokud byli naši otcové chladní a odtažití, budeme předpokládat, že i Bůh je chladný a odtažitý – všechna Písma, Ježíš a mystici tvrdí opak. Pokud veškerá autorita v našem životě přicházela skrze muže, pravděpodobně předpokládáme a dokonce preferujeme mužský obraz Boha, i když naše srdce touží po opaku. Jak nás učili ve scholastické filozofii: „Cokoli se přijímá, přijímá se po způsobu toho, kdo přijímá“. [1] To je jedna z těch věcí, které jsou skryté na první pohled, ale pro většinu křesťanů stále zůstávají dobře skryté.
Dobrá teologie vytváří dobrou politiku a pozitivní společenské vztahy
To vše se odráží i v politickém světonázoru. Dobrá teologie vytváří dobrou politiku a pozitivní společenské vztahy. Špatná teologie vytváří skoupou politiku, převážně rámec odměna/trest, xenofobii a vysoce kontrolované vztahy.
Trojice má tři tváře a tři osobnosti
Pro mě jako křesťana je stále ještě nedostatečně rozvinutý obraz Boha jako Trojice východiskem a cestou přes všechny omezené představy o Bohu. Ježíš nás přichází pozvat do nekonečného a věčného proudu dokonalé lásky mezi Třemi – který proudí pouze jedním, zcela pozitivním směrem. V Trojici není žádný „zpětný proud“, ale pouze Nekonečné vylití – které je celým vesmírem. Přesto jsme i zde potřebovali dát každému ze tří zástupné jméno, „tvář“ a osobnost.
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Thomas Aquinas, Summa Theologiae I, q. 75, art. 5. Original text: “Omne quod recipitur in aliquo, recipitur in eo per modum recipientis.”
Adapted from Richard Rohr, Yes, And…: Daily Meditations (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2013, 2019), 63–64; and Creating God in Our Own Image, Daily Meditations, November 28, 2021.
Jenna Keiper, Untitled (detail), 2020, photo, New Mexico. Click here to enlarge image. God inhabits the rainbow of our being(s). We are all in God and God is represented in all of us: plant, human, animal, earth, star, light, dark.