Můj příběh a náš příběh

Milovat jiné příběhy

Shrnutí osmého týdne 16. února – 21. února 2025

Neděle

Zdravá psychika žije alespoň ve čtyřech nádobách smyslu. Představte si čtyři vnořené kopule. První se nazývá můj příběh, druhý je náš příběh, třetí jsou jiné příběhy a čtvrtý je příběh. Tomu říkám kosmické vejce. -Richard Rohr 

Pondělí

Biblické zjevení říká, že jediný způsob, jak se odvážíme postoupit k příběhu a pochopit ho do hloubky, je projít a převzít odpovědnost za náš osobní příběh, příběh naší skupiny a ostatní příběhy. -Richard Rohr 

Úterý

Transcendence není popření nebo odpoutání se od mého nebo našeho příběhu. Je to náročný závazek k vyprávění pravdy; k plnému vidění; k empatickému naslouchání, které vyžaduje práci žití a bytí ve světě; hluboké, důvěrné poznání; posun za naše teorie a mapy k budování vztahů. -Felicia Murrell 

Středa

Druhá polovina dějin nevymaže vše, co jsme si kdy mysleli, že víme o sobě a o našem Bohu, ale vyzývá nás, abychom všechny věci viděli v novém světle. Druhá polovina dějin je pozváním k životu v jiném příběhu. -Jonathan Wilson-Hartgrove

Čtvrtek

Když se učíme řeč listů a žertování bobulí a pak se o tyto drobné okamžiky poetické moudrosti dělíme navzájem, znovu tvoříme příběh svého místa. Vytváříme nové příběhy, které nás mohou vést k novému, a přesto prastarému způsobu lidského bytí. -Victoria Loorz a Valerie Luna Serrelsová

Pátek

Skutečná transcendence nás osvobozuje od tyranie já jsem, modlářství my jsme a obětního beránka oni jsou. Když všechny čtyři příběhy bereme vážně, jak nám to velmi dobře ukazuje Bible, máme plný život – plně lidský a plně božský. -Richard Rohr 

Praktikování solidarity

Praktikum osmého týdne

Teologové a aktivisté Rev. Dr. Alexia Salvatierra a Dr. Peter Heltzel zkoumají, jak můžeme žít biblickou ctnost solidarity:

spravedlivé vyslechnutí odlišných pohledů

Při uznávání hodnoty každého úhlu pohledu si organizování [komunit] založené na víře uvědomuje, že pro vznik pravdy je nezbytné spravedlivé vyslechnutí odlišných pohledů. Spravedlivé slyšení pro lidi s nízkým sociálním statusem je však obtížné.

Tanec solidarity s chudými i bohatými

 Na rozdíl od společnosti, která přikládá nepřiměřenou váhu pohledu těch, kdo mají vyšší společenské postavení, čteme v 1. listu Korintským 1, že „Bůh vyvolil to, co je na světě pošetilé, aby zahanbil moudré; Bůh vyvolil to, co je na světě slabé, aby zahanbil silné; Bůh vyvolil to, co je na světě nízké a opovržené, věci, které nejsou, aby to, co je, snížil na nic, aby se nikdo nemohl chlubit před Bohem“ (1. list Korintským 1,27-29, New Revised Standard Version). Upřednostňovat perspektivu chudých v zájmu společného dobra neznamená znehodnocovat dary těch, kteří chudí nejsou. Naopak uznává nutnost tance solidarity. 

Solidarita – jsme na jedné lodi

Solidarita je termín běžně používaný v Latinské Americe k popisu angažovanosti a zapojení těch, kteří nejsou chudí, do boje za spravedlnost. Joerg Rieger hovoří o hluboké solidaritě jako o solidaritě zakořeněné v poznání, že „jsme skutečně na jedné lodi.

Uznat potřeby druhých

Systém, který neprospívá chudým, neprospívá ani nám. Ježíš vychází ke ztracené ovci, ztracenému synovi a křičí na držitele privilegií“. [1] Ti, kdo jsou solidární, se zavazují k partnerství s chudými, které napravuje nerovnováhu naší společnosti. Solidarita neznamená nadřazenou ctnost. Jde spíše o uznání potřeby darů a vedení chudých v boji za vytvoření milovaného společenství, které nás všechny požehná. 

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.  

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Joerg Rieger, Occupy Religion: Theology of the Multitude (Rowman and Littlefield, 2012). 

Alexia Salvatierra and Peter Heltzel, Faith-Rooted Organizing: Mobilizing the Church in Service to the World (InterVarsity Press, 2013), 55.  

Image credit and inspiration: Priscilla Du Preez, Untitled (detail), 2020, photo, UnsplashClick here to enlarge image. With our energy and effort, we treat the stories of others as sacred and worthy of our time and attention, like our own.