Desátý týden: Slzy věcí
Umělec a organizátor Stephen Pavey nachází paralely mezi Izraelem v době proroka Ámose (8. století př. n. l.) a dnešními Spojenými státy:
Propast mezi bohatými a chudými
V Ámosově době severní izraelské království rozšířilo svá území a zvýšilo svůj vliv na obchodní cesty, což národu přineslo velkou hospodářskou prosperitu. Boží vize společnosti, v níž je bohatství sdíleno a potřeby každého člena společnosti jsou uspokojovány, se rozpadala kvůli bujícímu materialismu, chamtivosti, korupci a úplatkářství. Podobně jako ve Spojených státech se zvětšila propast mezi hrstkou bohatých a masami chudých a utlačovaných. Zatímco morální normy ve veřejné sféře se hroutily, náboženské praktiky a uctívání Boha zůstávaly ve společnosti velmi důležité…..
Nechte nás naříkat nad chudobou a bolestí
V páté kapitole začíná Ámos nářek neboli smutné volání proti tomuto způsobu života: „Po všech ulicích bude nářek“ (5,16). V našich dnech prorokyně Callie Greerová, která žije v Selmě v Alabamě a organizuje kampaň chudých, říká národu: „Musíte mě nechat naříkat.“ V tomto případě se jedná o nářek. V únoru 2020 na veřejném shromáždění v Selmě svědčila o své bolesti a útlaku: před lety jí v důsledku chudoby a nedostatku zdravotní péče zemřela v náručí dcera. Callie zvolala: „Musíte mě nechat naříkat nad dětmi, které jsem ztratila kvůli chudobě a které už nikdy nedostanu zpět, naříkat nad všemi dětmi, které jsme my matky ztratily. Nebudu plýtvat svou bolestí. Doufám, že se kvůli mně budete cítit nepříjemně. Doufám, že vás rozzlobím. Kvílím, protože moje děti už nejsou.“
Richard Rohr se zamýšlí nad Ježíšovým požehnáním pro ty, kdo pláčou:
Oplakávání změkčuje srdce z kamene
Ježíš neměl v úmyslu svůj výrok „Blahoslavení plačící“ (Lk 6,21) sentimentalizovat nebo nechat bez povšimnutí. Tvrdost srdce, neboli to, co Zachariáš a další proroci nazývali „srdce z křemene“, bránila lidem, aby slyšeli Zákon a slova, která JHWH seslal skrze Ducha. Srdce z kamene nemůže rozpoznat říše, které buduje, a říše, které uctívá. Oplakávání ano. Pohybuje se skrze hněv a smutek a posiluje nás, abychom skutečně slyšeli a reagovali na stále tragickou přítomnost.
Transplantace duchovního srdce
Prorok Ezechiel říká: „Dám vám nové srdce a vložím do vás nového ducha, odstraním z vašich těl srdce kamenné a místo něj vám dám srdce z masa. Vložím do vás svého ducha…. Budete mým lidem a já budu vaším Bohem“ (Ezechiel 36,26-28). To je transplantace orgánů, po které všichni toužíme, vnitřní religiozita, o kterou usiluje každá spiritualita.
Bůh má spucit
Řeči o tom, že Bůh má emoce, jsou samozřejmě vždy projekcí našich lidských emocí na Boha. Pokud však dokážeme pochopit, že Bůh pláče nad lidskou situací – jako Ježíš plakal nad Jeruzalémem, znovu nad Lazarovou smrtí a v Getsemanech -, víme, že je to univerzální pravda. Bůh nenávidí nic, co stvořil, Bůh to lituje v pravém významu slova lítost, což znamená mít soucit s utrpením všeho. [2]
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Stephen Pavey, “You Must Let Us Wail,” in We Cry Justice: Reading the Bible with the Poor People’s Campaign, ed. Liz Theoharis (Broadleaf, 2021), 55–56.
[2] Adapted from Richard Rohr, The Tears of Things: Prophetic Wisdom for an Age of Outrage(Convergent, 2025), 8–9.
Image credit and inspiration: Noé Barnett, Untitled (detail), 2024, oil paint, Albuquerque. Click here to enlarge image. A painted image from art by Noé Barnett, inspired by Richard Rohr’s book The Tears of Things, a hand holds a single tear gently and with great care.