Devatenáctý týden: Milovat v čase vyhnanství
Prvotní nebo základní smysl pro řád nás může podpořit v časech vyhnanství a nepořádku. Richard Rohr vysvětluje:
Linie řádu
Je třeba nejprve ctít prkno řádu, poté kráčet po prkně, které je vždy nepořádkem, a teprve potom se propadnout do oceánu nekonečného všeho.
Teprve oddaní řádu jej mohou kritizovat
Když jsme oddáni například zákonu Tóry neboli základnímu právu a spravedlnosti, můžeme se pak odvážit vstoupit do rozvratu starozákonních proroků a věřit, že jsme vedeni na velkou cestu. Musí existovat dostatek řádu, který by zadržel nepořádek, dostatek autentického konzervativismu, který by udržel pohromadě děsivý pokrok dějin, dostatek zdrženlivosti, která by udržela spoustu variací.
A přijímat reálné napětí v řádu
Toto velmi reálné napětí je nezbytné k tomu, abychom si ujasnili myšlení, zdokonalili své zákony a protáhli svou lidskost. Pavel tento jev nazval „bláznovstvím kříže“ (1 Kor 1,18), kdy Bůh vzal tu nejhorší věc, zabití Krista-člověka, a udělal z ní tu nejlepší věc, samotné vykoupení světa.
Tento nový řád (přerovnání) poznáme, když je méně násilný a univerzálnější než předchozí uspořádání. Jeremiáš k takovému novému uspořádání skáče tím, že uvádí nemyslitelnou myšlenku zcela nové smlouvy (31,31-34), která má nahradit tu starou.
Jeremiáš a nový řád
Slyšte, jak k němu JHVH promlouvá:
Nepřestanu ve svém úsilí o jejich dobro a vložím jim do srdce úctu ke mně, aby se ode mne už neodvraceli. Bude mým potěšením přivodit jim dobro a pevně je zasadím do této země celým svým srdcem a celou svou duší.-Jeremjáš 32:40-41
Láska Boží ve vyhnanství
Jeremjáš nás úspěšně provedl traumatem vyhnanství, a to vše při narušení logiky pomsty a výsad, kterou obvykle používáme k výkladu takových událostí. Jeremiáš hlásá, že JHWH miluje Izrael ještě více, když hřeší: „Miloval jsem vás věčnou láskou, a tak jsem k vám stálý ve své náklonnosti“ (Jeremiáš 31,3).
Od řádu k srdci
Kde Jeremiáš vzal svobodu a odvahu takto mluvit? Takovou velkorysost mohl vyprovokovat jen Bůh. Ať už Jeremiáš prošel jakoukoli vnitřní zkušeností, která proměnila jeho teologii, musíme mu dovolit, aby plně proměnil i tu naši. Je to pohyb od vnějších znaků sounáležitosti k vnitřnímu náboženství „srdce“ (Jeremiáš 32,39-41), kterého si Ježíš tolik váží. Prostě se zcela přesuňme mimo jakoukoli představu odplaty nebo trestu, jak radostně slibuje, jako rámce toho, jak se uskutečňuje Boží spravedlnost!
Bezpodmínečná láska vyšla z řádu
Upřímně věřící lidé, vycvičení v odpuštění, exodu, vyhnanství a ukřižování, by měli být nejpohotovější a nejpřipravenější na tuto plnou cestu k bezpodmínečné lásce, ale až dosud tomu tak bylo jen v malém zbytku každé skupiny. Jedná se o vyspělé lidi, které jsme nazývali „svatými“ a „proroky“. Stejně jako Mojžíš, Jeremiáš, Harriet Tubmanová, sufražetky a další se vždy objevují před, během a po jakékoli velké společenské události – ať už jde o katastrofu nebo zásadní změnu uspořádání historické reality.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, The Tears of Things: Prophetic Wisdom for an Age of Outrage (Convergent, 2025), 73–76.
Image credit and inspiration: Kryuchka Yaroslav, Untitled (detail), photo, USA, Adobe Stock. Click here to enlarge image. Things will break, and we are invited, when ready, to put the pieces back together again.