Milovat v čase vyhnanství

Obnoveni božskou láskou

Devatenáctý týden: Milovat v čase vyhnanství

Prvotní nebo základní smysl pro řád nás může podpořit v časech vyhnanství a nepořádku. Richard Rohr vysvětluje: 

Linie řádu

Je třeba nejprve ctít prkno řádu, poté kráčet po prkně, které je vždy nepořádkem, a teprve potom se propadnout do oceánu nekonečného všeho.

Teprve oddaní řádu jej mohou kritizovat

 Když jsme oddáni například zákonu Tóry neboli základnímu právu a spravedlnosti, můžeme se pak odvážit vstoupit do rozvratu starozákonních proroků a věřit, že jsme vedeni na velkou cestu. Musí existovat dostatek řádu, který by zadržel nepořádek, dostatek autentického konzervativismu, který by udržel pohromadě děsivý pokrok dějin, dostatek zdrženlivosti, která by udržela spoustu variací.

A přijímat reálné napětí v řádu

Toto velmi reálné napětí je nezbytné k tomu, abychom si ujasnili myšlení, zdokonalili své zákony a protáhli svou lidskost. Pavel tento jev nazval „bláznovstvím kříže“ (1 Kor 1,18), kdy Bůh vzal tu nejhorší věc, zabití Krista-člověka, a udělal z ní tu nejlepší věc, samotné vykoupení světa. 

Tento nový řád (přerovnání) poznáme, když je méně násilný a univerzálnější než předchozí uspořádání. Jeremiáš k takovému novému uspořádání skáče tím, že uvádí nemyslitelnou myšlenku zcela nové smlouvy (31,31-34), která má nahradit tu starou.

Jeremiáš a nový řád

Slyšte, jak k němu JHVH promlouvá: 

Nepřestanu ve svém úsilí o jejich dobro a vložím jim do srdce úctu ke mně, aby se ode mne už neodvraceli. Bude mým potěšením přivodit jim dobro a pevně je zasadím do této země celým svým srdcem a celou svou duší.-Jeremjáš 32:40-41

Láska Boží ve vyhnanství

Jeremjáš nás úspěšně provedl traumatem vyhnanství, a to vše při narušení logiky pomsty a výsad, kterou obvykle používáme k výkladu takových událostí. Jeremiáš hlásá, že JHWH miluje Izrael ještě více, když hřeší: „Miloval jsem vás věčnou láskou, a tak jsem k vám stálý ve své náklonnosti“ (Jeremiáš 31,3). 

Od řádu k srdci

Kde Jeremiáš vzal svobodu a odvahu takto mluvit? Takovou velkorysost mohl vyprovokovat jen Bůh. Ať už Jeremiáš prošel jakoukoli vnitřní zkušeností, která proměnila jeho teologii, musíme mu dovolit, aby plně proměnil i tu naši. Je to pohyb od vnějších znaků sounáležitosti k vnitřnímu náboženství „srdce“ (Jeremiáš 32,39-41), kterého si Ježíš tolik váží. Prostě se zcela přesuňme mimo jakoukoli představu odplaty nebo trestu, jak radostně slibuje, jako rámce toho, jak se uskutečňuje Boží spravedlnost! 

Bezpodmínečná láska vyšla z řádu

Upřímně věřící lidé, vycvičení v odpuštění, exodu, vyhnanství a ukřižování, by měli být nejpohotovější a nejpřipravenější na tuto plnou cestu k bezpodmínečné lásce, ale až dosud tomu tak bylo jen v malém zbytku každé skupiny. Jedná se o vyspělé lidi, které jsme nazývali „svatými“ a „proroky“. Stejně jako Mojžíš, Jeremiáš, Harriet Tubmanová, sufražetky a další se vždy objevují před, během a po jakékoli velké společenské události – ať už jde o katastrofu nebo zásadní změnu uspořádání historické reality. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, The Tears of Things: Prophetic Wisdom for an Age of Outrage (Convergent, 2025), 73–76. 

Image credit and inspiration: Kryuchka Yaroslav, Untitled (detail), photo, USA, Adobe Stock. Click here to enlarge image. Things will break, and we are invited, when ready, to put the pieces back together again.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *