Týden dvacátý čtvrtý: Kontemplativní čtení – Pondělí, 9. června 2025
Jednoho dne, když jsem byl zaneprázdněn manuální prací, začal jsem přemýšlet o naší duchovní práci a najednou mi na mysl přišly čtyři fáze duchovního cvičení: čtení, meditace, modlitba a kontemplace. Tyto fáze tvoří pro mnichy žebřík, po kterém se zvedají ze země do nebe. — Guigo II, Žebřík mnichů
Člen fakulty CAC James Finley popisuje moudrost, která pochází z kontemplativního čtení, jak ji učil kartuziánský mnich Guigo II (cca 1114–1188):
Čtení je jak vychutnávání jídla
Prvním stupněm žebříku do nebe je čtení. Čtením Guigo myslí „pečlivé čtení Písma, při kterém člověk soustředí všechny své síly“. Čtení přirovnává k jídlu a říká, že když čteme Boží slovo, přijímáme duchovní výživu… Guigo píše:
Slyším slova: „Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uvidí Boha“ [Matouš 5:8]. Je to krátký text z Písma, ale je velmi sladký, jako hrozen, který se vloží do úst a naplní je mnoha smysly, aby nasytil duši… Duše, která touží po plnějším pochopení, začne tento hrozen kousat a žvýkat, jako by ho vkládala do lisu, aby se zeptala, co je to za vzácnou čistotu a jak ji lze získat. [1]
Finley pokračuje:
Čtení jako akt víry
Transformační síla čtení, jak ji popisuje Guigo, platí v jedinečném smyslu při čtení Písma. Číst Písmo jako akt víry totiž znamená, že slova živého Boha jsou na vašich rtech. Síla Božích slov působí jako kvas v srdci a probouzí nás k osobní zkušenosti Boží přítomnosti, kterou Písmo zjevuje. Při takovém čtení jsou Písma jedním dlouhým milostným dopisem od Boha. Každý verš vypráví příběh lásky, která nás neustále volá k sobě…
Čtení duchovních knih
Duchovní čtení se neomezuje pouze na čtení Písma… Čtení Guiga a dalších děl duchovní moudrosti může ztělesňovat naše hledání Boha. Když hledáme Boha v spisech mystiků, můžeme v jejich slovech zažít něco z zkušenosti Boha, o které mystici píší…
Při čtení se vždy něco dozvíme o sobě
Jak budete pokračovat ve své vlastní duchovní cestě, nepochybně narazíte na duchovní knihy, napsané starověkými i současnými autory, které si zamilujete. Jsou to knihy, které nikdy doopravdy nedočteme. Pokaždé, když je otevřeme a přečteme si několik pasáží, znovu poznáme něco o sobě samých a o cestě, po které jsme vedeni…
Hledat Boha při čtení Písma
Zavázat se k hledání Boha v praxi meditace… předpokládá, že se učíme číst Písmo… způsobem, který popisuje Guigo. To znamená, že předpokládá, že jsme odhodláni pokračovat v tichém a nespěšném čtení jako způsobu hledání a nacházení náznaků Boží přítomnosti, která se nám zjevuje uprostřed našeho čtení.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] See Guigo II, The Ladder of Monks: A Letter on the Contemplative Life, and Twelve Meditations,trans. Edmund Colledge and James Walsh (Image Doubleday, 1978), 82–83.
James Finley, Christian Meditation: Experiencing the Presence of God (HarperSanFrancisco, 2004), 80–84.
Image credit and inspiration: Annie Spratt, untitled (detail), 2018, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Through the stillness of our witnessing, word and image become thresholds—stirring the unseen and inviting Spirit to speak through the quiet bloom of our attention.