číst Písmo s Duchem

Čtení, rozjímání, modlitba, kontemplace

Týden dvacátý čtvrtý: Kontemplativní čtení-Úterý, 10. června 2025

Kontemplativní teoložka Beverly Lanzetta nabízí návod k mnišské praxi lectio divina, kterou dnes může praktikovat každý. První fází je lectio neboli čtení: 

Při čtení nespěchat a hledat Boží přítomnost

Pomalé čtení v kontemplativním stavu mysli vyživuje vnitřní cestu a otevírá nás k uvědomění si pohybu ducha. Nespěcháme textem, abychom získali podrobnosti nebo znalosti, ale hledáme skrze slova Boží přítomnost a působení v našich životech. Jemný, modlitební přístup otevírá dveře a odemyká text, abychom mohli přejít na naši cestu do posvátna… 

Čtení Písma je forma modlitby

Na rozdíl od čtení pro obsah, lectio divina přistupuje k textu jako k formě modlitby, která nás vede blíže ke spojení se Svatým. Ve své nejjednodušší podobě není lectio intelektuálním čtením za účelem shromáždění informací nebo pokynů, ale čtením s úmyslem, aby čtenář byl formován k božské podobnosti. V textu a skrze něj se člověk setkává tváří v tvář s Duchem.

Zastavit se, kriticky analyzovat

Pomalým čtením dovolujeme slovům proniknout do našich srdcí a naplnit nás moudrostí a láskou. Někdy jsme vytrženi z našeho běžného stavu mysli. Můžeme se probudit k novým pravdám nebo poznatkům, trpět výčitkami svědomí nebo hanbou, nebo být odpuštěni a zaliti světlem. Ať už jakýmkoli způsobem, když čteme s meditativní pozorností, dochází ke společenství skrze odevzdání se a odpočinek. Nespěcháme s čtením, nesnažíme se najít tezi, základní příčinu nebo provádět kritickou analýzu. Zastavíme se. Zůstáváme v přítomnosti tajemství… 

Vyberte si pasáž a celý den o ní přemýšlejte

Praktikují se tři další fáze. Meditace, meditatio, je reflexivní zabývání se textem. Řekněme například, že čtete pasáž z Kázání na hoře: „Neodporujte zlému člověku. Pokud tě někdo udeří na pravou tvář, nastav mu i druhou“ [Matouš 5:39]. Během dne nosíte tuto pasáž s sebou, přemýšlíte o ní, když chodíte, pracujete nebo vyřizujete pochůzky. Stává se vaší meditatio, když nasloucháte Božímu hlasu skrze Písmo a učíte se, jak se tato pasáž vztahuje k vašemu životu. 

Od vědomého zapojení se do textu přecházíme k režimu přijímání nebo prostě bytí s Bohem:  

Pak se modleme abychom porozumění uplatnili v životě

Modlitba nebo oratio předává Bohu moudrost získanou v meditaci. Modlíme se tedy, abychom byli vedeni k pravdě a ctnosti, abychom praktikovali zásady rozpoznané z denního čtení a abychom vyjádřili chválu a díkůvzdání. Nakonec se oratio přesouvá do contemplatio, neboli kontemplace.

Při kontemplaci přijímejte a odpočívejte v Bohu

Zde nic „neděláte“, ale otevíráte se, abyste přijímali a odpočívali v Bohu. Můžete přejít do pasivní nebo receptivní formy poznání, kde můžete zažít, jak text přichází přímo z božské mysli a srdce do vaší bytosti.

Samozřejmě, že celý postup není povinný

Samozřejmě, při pomalém čtení textu není třeba omezovat to, jak vás duch přivádí z jedné fáze do druhé. Můžete zůstat v kterékoli z těchto fází po celou dobu cvičení a můžete se spontánně, nikoli lineárně, přesouvat od čtení k meditaci, modlitbě nebo kontemplaci. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Beverly Lanzetta, A New Silence: Spiritual Practices and Formation for the Monk Within (Blue Sapphire, 2020), 246, 247–249. 

Image credit and inspiration: Annie Spratt, untitled (detail), 2018, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Through the stillness of our witnessing, word and image become thresholds—stirring the unseen and inviting Spirit to speak through the quiet bloom of our attention. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *