Čtyřicátý týden: Františkánské svědectví a praxe-Středa, 1. října 2025-Svátek Terezie z Lisieux
Během svého života mě opakovaně napadalo, že Františkova univerzální agenda sociální spravedlnosti spočívala v jednoduchém životě. Jinak jsme vždy součástí systému, který se snaží někomu zalíbit, aby získal nějakou výhodu nebo vydělal více peněz. —Richard Rohr, Everything Belongs (podcast)
Richard Rohr uvažuje o tom, jak prorocký život Františka a Kláry formoval ostatní prostřednictvím jejich svědectví:
Svoboda na okraji
František a Klára nebyli proroci tolik tím, co říkali, jako spíše radikálním způsobem, jakým žili své životy a kritizovali systém. Našli svou vnitřní i vnější svobodu tím, že žili na okraji církve a společnosti. Lidé příliš často hledají buď vnitřní svobodu, nebo pouhou vnější svobodu, ale podle mého názoru málokdy hledají a nacházejí obojí. František a Klára to dokázali.
Život mimo sytém
Jejich program spravedlnosti byl nejzákladnější a nejzásadnější ze všech: velmi jednoduchý životní styl mimo systém výroby a spotřeby (skutečný význam slibu chudoby) a vědomé ztotožnění se s marginalizovanými členy společnosti (společenství svatých posunuté na jeho okraj). V této pozici ne„konáme“ skutky míru a spravedlnosti, ale naše životy samy se stávají mírem a spravedlností. Zaujímáme své malé a dostačující místo ve velkém a vznešeném Božím plánu.
Osobní, duševní a emocionální svoboda
„Životem na okraji vnitřku“ mám na mysli stavění na pevné tradici („zevnitř“) z nového a kreativního postoje („na okraji“), kde nás nelze kooptovat pro účely bezpečnosti, majetku nebo iluzí moci. František a Klára se postavili mimo sociální a církevní systémy. František nebyl knězem, ani františkáni v počátcích řádu neusilovali o kněžství. Jejich spiritualita nespočívala v získávání nebo hledání hodnoty, kariéry, církevního postavení, morální převahy nebo božské přízně (o které věděli, že již mají). Ve své zvolené strukturální svobodě našli František a Klára také osobní, duševní a emocionální svobodu. Byli osvobozeni od negativity a ega. Takové osvobození je plnou svobodou evangelia.
Náš luxusní životní styl
Dnes se většina z nás snaží najít osobní a individuální svobodu, i když zůstáváme uvnitř strukturálních škatulek a systému spotřeby, který pak nejsme schopni nebo ochotni kritizovat. Naše hypotéky, luxusní zboží a privilegovaný životní styl ovládají celou naši budoucnost. Ten, kdo platí naše účty a dává nám jistotu a postavení, určuje, co můžeme a nemůžeme říkat nebo dokonce myslet.
Přesunout se stranou sebestřednosti
Když Ježíš a Janovo evangelium použili termín „svět“, neměli na mysli zemi, stvoření nebo civilizaci, kterou Ježíš zjevně miloval a přišel spasit (viz Jan 12:47). Měli na mysli modlářské systémy a instituce, které jsou vždy sebestředné a „vždy pomíjející“ (viz 1 Korinťanům 7,31). František a Klára nám ukázali, že je možné změnit systém ne negativními útoky (které mají tendenci nafukovat ego), ale jednoduše tím, že se tiše přesuneme stranou a uděláme to lépe!
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi rev. ed. (Franciscan Media, 2024), 33–36.
Image credit and inspiration: Tom Swinnon, untitled (detail), 2019, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. A weathered table, humble in its presence, bears witness to Francis’s kinship with the poor, his simplicity of life, and the quiet prophecy of poverty lived as solidarity.
