evangelium

Prorocký život

Čtyřicátý týden: Františkánské svědectví a praxe-Středa, 1. října 2025-Svátek Terezie z Lisieux

Během svého života mě opakovaně napadalo, že Františkova univerzální agenda sociální spravedlnosti spočívala v jednoduchém životě. Jinak jsme vždy součástí systému, který se snaží někomu zalíbit, aby získal nějakou výhodu nebo vydělal více peněz. —Richard Rohr, Everything Belongs (podcast)

Richard Rohr uvažuje o tom, jak prorocký život Františka a Kláry formoval ostatní prostřednictvím jejich svědectví:

Svoboda na okraji

František a Klára nebyli proroci tolik tím, co říkali, jako spíše radikálním způsobem, jakým žili své životy a kritizovali systém. Našli svou vnitřní i vnější svobodu tím, že žili na okraji církve a společnosti. Lidé příliš často hledají buď vnitřní svobodu, nebo pouhou vnější svobodu, ale podle mého názoru málokdy hledají a nacházejí obojí. František a Klára to dokázali. 

Život mimo sytém

Jejich program spravedlnosti byl nejzákladnější a nejzásadnější ze všech: velmi jednoduchý životní styl mimo systém výroby a spotřeby (skutečný význam slibu chudoby) a vědomé ztotožnění se s marginalizovanými členy společnosti (společenství svatých posunuté na jeho okraj). V této pozici ne„konáme“ skutky míru a spravedlnosti, ale naše životy samy se stávají mírem a spravedlností. Zaujímáme své malé a dostačující místo ve velkém a vznešeném Božím plánu. 

Osobní, duševní a emocionální svoboda

„Životem na okraji vnitřku“ mám na mysli stavění na pevné tradici („zevnitř“) z nového a kreativního postoje („na okraji“), kde nás nelze kooptovat pro účely bezpečnosti, majetku nebo iluzí moci. František a Klára se postavili mimo sociální a církevní systémy. František nebyl knězem, ani františkáni v počátcích řádu neusilovali o kněžství. Jejich spiritualita nespočívala v získávání nebo hledání hodnoty, kariéry, církevního postavení, morální převahy nebo božské přízně (o které věděli, že již mají). Ve své zvolené strukturální svobodě našli František a Klára také osobní, duševní a emocionální svobodu. Byli osvobozeni od negativity a ega. Takové osvobození je plnou svobodou evangelia. 

Náš luxusní životní styl

Dnes se většina z nás snaží najít osobní a individuální svobodu, i když zůstáváme uvnitř strukturálních škatulek a systému spotřeby, který pak nejsme schopni nebo ochotni kritizovat. Naše hypotéky, luxusní zboží a privilegovaný životní styl ovládají celou naši budoucnost. Ten, kdo platí naše účty a dává nám jistotu a postavení, určuje, co můžeme a nemůžeme říkat nebo dokonce myslet. 

Přesunout se stranou sebestřednosti

Když Ježíš a Janovo evangelium použili termín „svět“, neměli na mysli zemi, stvoření nebo civilizaci, kterou Ježíš zjevně miloval a přišel spasit (viz Jan 12:47). Měli na mysli modlářské systémy a instituce, které jsou vždy sebestředné a „vždy pomíjející“ (viz 1 Korinťanům 7,31). František a Klára nám ukázali, že je možné změnit systém ne negativními útoky (které mají tendenci nafukovat ego), ale jednoduše tím, že se tiše přesuneme stranou a uděláme to lépe! 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi rev. ed.(Franciscan Media, 2024), 33–36.  

Image credit and inspiration: Tom Swinnon, untitled (detail), 2019, photo, UnsplashClick here to enlarge imageA weathered table, humble in its presence, bears witness to Francis’s kinship with the poor, his simplicity of life, and the quiet prophecy of poverty lived as solidarity