evangelium

Evangelium do života a život do evangelia

Čtyřicátý týden: Františkánské svědectví a praxe-Čtvrtek, 2. října 2025

Michele Dunne je výkonnou ředitelkou Franciscan Action Network, organizace, která se snaží ztělesňovat františkánské hodnoty ve své práci za spravedlnost pro zemi a chudé. [1] V nedávném vydání zpravodaje CAC pro dárce Mendicant Dunne popisuje své prohlubující se pochopení františkánského svědectví: 

Řehole:

„ Od evangelia k životu a od života k evangeliu“ je fráze z Řehole františkánského řádu, která mě při prvním čtení zmátla. Cítila jsem povolání vstoupit do řádu v roce 2013, v době neúspěchu a krize v mém životě. [2] Když jsem studovala Řehoľ, myslela jsem si, že rozumím „od evangelia k životu“. Měla jsem číst Ježíšovo evangelium a aplikovat to, co jsem v něm našla, na svůj život.

 Ale „ze života do evangelia“? Co to může  znamenat?

Když jsem se zabývala těmito slovy z Řádu, působila na mě po několik let. Svými spisy a příkladem mě svatý František naučil žít v souznění s celým lidstvem a veškerým stvořením. Moje nová duchovní cesta mě vedla k tomu, abych si udělala čas na hlubší studium a důslednější praktikování kontemplativní modlitby. 

Kontemplativní modlitba-být mimo komfortní zónu

Moje nová františkánská cesta také zdánlivě otevřela mé srdce. Když jsem v letech 2017–2021 slyšela rostoucí volání po rasové a ekonomické spravedlnosti, péči o zemi a mnoha dalších otázkách, nemohla jsem je již ignorovat ani věřit, že se mě netýkají. Když jsem vystoupila ze své komfortní zóny, abych projevila solidaritu – někdy jsem tím přijala právní nebo bezpečnostní rizika –, některé pasáže z Písma pro mě zazářily novým způsobem a rezonovaly s mými skutečnými zkušenostmi s aktivismem a obhajobou. 

vezmi svůj kříž a následuj mě – sebeobětování

Například, zatímco jsem vždy chápala Ježíšovo učení „vezmi svůj kříž a následuj mě“ jednoduše jako výzvu k trpělivému snášení utrpení, které je součástí každodenního života, po dlouhém, mrazivém dni stráveném na klimatické demonstraci v prosinci 2019 jsem dospěla k úplně jinému pochopení. Když jsem na naléhání svého přítele a učitele, reverenda Johna Deara, znovu četla tento příběh (v Markovi 8, Matoušovi 16 a Lukášovi 9), najednou jsem pochopila, že Ježíš nemluvil o trpělivosti s každodenním utrpením. Když čelil rostoucímu tlaku – včetně tlaku ze strany svých přátel –, aby přestal vystupovat proti nespravedlnosti, Ježíš dal jasně najevo, že následování ho bude vyžadovat sebeobětování, nepohodlí a možná i nebezpečí. Jak mi to mohlo dříve uniknout? Možná právě tento nový způsob vnímání byl tím, co znamenalo „život podle evangelia“.

Františkánská cesta přináší neustále nové výzvy, ale také poskytuje společníky na cestě. V roce 2021 jsem opustila svou dlouholetou kariéru a připojila se k Františkánské akční síti, kde budujeme mezigenerační hnutí za spravedlnost, mír a stvoření zakořeněné v evangeliu a příkladech svatého Františka a svaté Kláry. Naše desítky františkánských oblastí spravedlnosti po celé zemi se scházejí každý měsíc v malých skupinách, kde se společně modlíme a podnikáme kroky, přičemž znovu a znovu objevujeme, co to znamená přejít od evangelia k životu a od života k evangeliu. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Franciscan Action Network (FAN) is a collective Franciscan voice, inspired by the Gospel of Jesus and the example of Saints Francis and Clare, seeking to transform United States public policy related to peace making, care for creation, poverty, and human rights. Find out how to join or form a Franciscan Justice Circle supported by FAN in your area. 

[2] The Secular Franciscan Order is one of three religious orders formed by St. Francis of Assisi during his lifetime—the one for single or married people who would live “in the world” rather than as friars or sisters. 

Michele Dunne, “Gospel to Life and Life to Gospel,” the Mendicant 15, no. 3 (2025), 2.  

Image credit and inspiration: Tom Swinnon, untitled (detail), 2019, photo, UnsplashClick here to enlarge imageA weathered table, humble in its presence, bears witness to Francis’s kinship with the poor, his simplicity of life, and the quiet prophecy of poverty lived as solidarity