proměna

Vede nás někam novým směrem

45. týden: Žít podle Kázání na hoře-Neděle, 2. listopadu 2025

Otec Richard Rohr píše o radikálním poselství Kázání na hoře. 

Nový rámec pro kulturu společnosti

Ve svých učeních, a zejména v Kázání na hoře, Ježíš kritizuje a od základu mění hodnoty své kultury. „Zrazuje“ převládající instituce rodiny, náboženství, moci a kontroly nad zdroji svou loajalitou k jiné vizi světa, kterou nazývá královstvím Božím. Taková loajalita ho stojí obecnou popularitu, podporu autorit, nesmírnou vnitřní agónii a nakonec i vlastní život. Tím, že obraz zasadil do co nejširšího rámce, zpochybňuje všechny menší rámce a vyzývá své posluchače k radikální proměně vědomí. Mnozí na to nebyli připraveni – stejně jako mnozí z nás dnes.

Nové já na nové cestě- úplná proměna

Abychom pochopili Kázání na hoře, musíme si ujasnit, kam nás Ježíš vede. 

Není to ke starému já na staré cestě, což by neznamenalo konverzi a osvícení. 

Není to ke starému já na nové cestě, kde většina náboženství začíná a končí. Zahrnuje nové chování, nový jazyk a praktiky, které jsou upřímné, ale základní mýtus/světový názor/motivace a cíle se nikdy skutečně nezmění. Můj hněv, strach a ego se pouze přenesou, aby nyní bránily mou představu o Bohu nebo náboženství. 

Ježíš nás vede k novému já na nové cestě, což je úplná proměna vědomí, světového názoru, motivace, cílů a odměn, které charakterizují toho, kdo miluje a je milován Bohem. 

Ježíš přepracoval desatero

Matouš připravuje půdu pro kázání třemi jednoduchými větami: „Když uviděl zástupy, vystoupil na horu. A když se posadil, přišli k němu jeho učedníci. Pak začal mluvit“ (Matouš 5:1–2). Pamatujte, že Mojžíš sestoupil z vrcholu hory s desaterem přikázání. Pro Matoušovo židovské publikum je poselství jasné: Toto je nový Mojžíš, který se vrací na vrchol hory, znovu hlásá pravdu a přináší nový zákon. To je velmi důležitý kontext: V jistém smyslu je kázání Ježíšovým přepracováním Desatera přikázání. 

Proces zasvěcování

Blahoslavenství (někdy překládaná jako „šťastné postoje“ nebo dokonce gratulace v sekulárním smyslu) nejsou adresována davům, ale Ježíšovým učedníkům. Později v evangeliu je nejnáročnější učení – „vezmi svůj kříž“ – vyhrazeno ještě menší skupině, dvanácti apoštolům. Kázání je určeno širšímu druhému kruhu učedníků, těm, kteří jsou ještě v procesu zasvěcování. To jsme my! 

Jsme součástí většího tajemství

Zdá se, že v Ježíšově zasvěcování existuje velmi reálný plán. Je si vědom načasování, připravenosti a zrání. V raných fázích nejsme připraveni na tvrdá slova evangelia; nejsme schopni vyslechnout poselství kříže. Teprve v druhé polovině života pochopíme, že smrt není v rozporu se životem. Smrt je součástí většího tajemství – a my jsme součástí tohoto tajemství. Podle mé zkušenosti je to obvykle starší psychika, která je připravena vyslechnout takovou střízlivou pravdu. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Franciscan Media, 2022), 71, 103, 137–138.  

Image credit and inspiration: Rachel Spina, untitled (detail), 2023, photo, UnsplashClick here to enlarge image. The woman watches the child marvel at the flowers—each of them practicing the Beatitudes by noticing and honoring what is small and vulnerable. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *