Hledat návod Jak vidět

Denní meditace františkána Richarda Rohra OFM – Týden čtyřicet pět: Křesťanství a buddhismus 

Týden meditací o Budhismu. Co se jako křesťané můžeme dozvědět o osobní vnitřní přeměně z náboženství buddhismu? Otec Richard často říká: „Je-li něco pravda, pak je to pravda po celou dobu a na každém místě a upřímní milovníci pravdy ji přijmou odkudkoliv.“ [1] Ve své knize Univerzální Kristus, píše:

Budhismus a křesťanství se vzájemně doplňují

Buddhismus a křesťanství se v mnoha ohledech navzájem doplňují. Vzájemně umí odhalit slepé uličky druhého. Obecně platí, že západní křesťané nemají dobře zpracované rozjímání a buddhismus zase neumí dobře konat. [2] Existuje důvod, proč umělci obvykle ztvárňují Ježíše s otevřenýma očima a Buddhu se zavřenýma očima. další mé tvrzení pochopitelně zavání přílišným zevšeobecněním: naše náboženství na Západě je do značné míry extrovertním a povrchní, kdežto Východ do značné míry vytvořil introvertní formu náboženství malých společenství.

Křesťanství je dynamické

V dobrém slova smyslu je západní křesťanství dynamické a umí se přizpůsobit. Nevýhodou však je, že jeho spíše podnikatelský přístup může způsobovat, že se současné kultuře podřizuje namísto toho, aby sám kulturu měnil na hlubší úrovni. Jsme někdy arogantní a často v naší nevědomosti jsme úplně pošlapali kultury, do kterých jsme vstoupili. Stali jsme se tak spíše formálním a účelovým náboženstvím, které si myslí, že jeho úkolem je říkat lidem co mají vidět namísto toho jak vidět.

Budhistické kláštery

Krátce jsem žil v buddhistických klášterech v Japonsku, Švýcarsku a Spojených státech. Jsou rozhodně mnohem disciplinovanější a vážnější než většina křesťanských klášterů. První otázka japonského opata byla: „Jaká je vaše zaměření?“ První otázka od opata v křesťanském klášteře by pravděpodobně zněla: „Jaká byla vaše cesta?“ nebo „Je všechno v pořádku s vaším ubytováním?“

Budhismus je zaměřený na to jak vyčistit naše vnitřní vnímání

Oba přístupy mají samozřejmě své kladné stránky a svá omezení. Buddhismus je spíše způsob, jak poznat a vyčistit optiku našeho vnímání, než teistické náboženství zabývající se metafyzickými otázkami „Boha“. Budhismus hledá jak nás oslovit a zasahuje nás, protože od nás vyžaduje mnohem větší zranitelnost a okamžité převedení do praxe – a to je víc než jen „účast“ na bohoslužbě, jako to dělá mnoho křesťanů. Buddhismus je spíše filozofie, světonázor, soubor praktik, které nás osvobozují pro pravdu a lásku, není formálním systémem víry v určité představě o náboženství. Poskytuje spíše postřehy a principy, které se zabývají tím, jak duchovně žít, a už jej tolik nezajímá co nebo kdo za tím vším stojí. V tom spočívá jeho síla a proto si nejsem si jistý, proč by měl ohrozit víru křesťana.

Křesťanství definovalo co a kdo a kde a kdy má konat

Naproti tomu křesťané strávili mnoho staletí snahou definovat Co a Kdo . Většinou jsme jen málo vyučovali Jak ( kromě návodu k použití Jak a to v podobě svátosti, pevně stanovené morálky – vše podložené biblickými verši). Zdá se mi ale, že tyto náboženské nástroje mají opravdu jen malý vliv na to jak člověk opravdu žije, jak se může měnit a růst. Spíše mají často tendenci udržet lidi v určitém tempu (tempomat), spíše než jim nabízet nová opravdová setkání nebo spojení.

[1] See Richard Rohr, Immortal Diamond: The Search for Our True Self (Jossey-Bass: 2013), 127–138. 

[2] In recent decades we are seeing the emergence of what is called “Engaged Buddhism,” which we have learned from teachers Thich Nhat Hanh, the Dalai Lama, Joanna Macy, Joan Halifax, angel Kyodo williams, and many others.

Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (Convergent: 2019), 210–212.

Image credit: Rose B. Simpson, Reclamation II (detail), 2018, sculpture.

We featured the artist of these sculptures, Rose B. Simpson, at our recent CONSPIRE conference—so many of us were impacted by her creations that we decided to share her work with our Daily Meditations community for the month of November.​

Image inspiration: This piece is of a series of reclamation and it’s about finding our identities and our empowerment in our histories and stories and timelines and how do we apply that to our beings in order to become whole. —Rose B. Simpson, CONSPIRE Interview, 2021