Živá jednota

Třetí týden rozjímání: Propojený vesmír

V dalším týdnu přemýšlíme o ve všem propojeném vesmíru. Dnes Otec Richard Rohr píše o tom, že Univerzální Kristus se zjevuje jako sjednocený a propojený vesmír , který je plný Boží přítomnosti:

Pronikněme hlouběji pod tvrzení : Ježíš je Bůh

Prosím, nemyslete si, že jsem heretik, ale je nesprávné povrchně říkat,“ že „Ježíš je Bůh“, jak to dělá většina křesťanů. Pro křesťany je Trojice Bohem a Ježíš je třetí – je spojením „Boha“ a „člověka“. Ono spojení je pro nás vzorem ne který hledíme, příslibem a zárukou, že Ježíš je „průkopníkem a zdokonalovatelem naší víry“ (Židům 12:2). Když si to více uvědomíme, pochopíme, že neustále „dokazovat“, že Ježíš je Bůh (což od nás samo o sobě nic nežádá) je mnohem méně potřeba. To co opravdu mocně potřebujeme je zakoušet stejné sjednocující tajemství v sobě i v celém stvoření –skrze něho a s ním a v něm“, když se modlíme při mši při Eucharistii. Tímto způsobem nás Ježíš „zachraňuje“ . To vede k pochopení co spása nakonec znamená. Duchovní a materiální jednotu.

Ježíš je zároveň univerzální Kristus

V Novém zákoně jsou zapsaná jasná prohlášení o univerzálním významu pro Krista Viz Koloským 1, Efezským 1, Jan 1, 1 Jan 1 a Židům 1:1–4;( překl.: stojí za to si texty přečíst)[1] Komunity, které učili Pavel a Jan, byly zpočátku tímto poselstvím ohromeny. V rané křesťanské éře se jen několik východních otců (jako Origenes Alexandrijský a Maximus Vyznavač) staralo o to, aby si lidé všimli, že Kristus je zjevně něco staršího, většího a odlišného od samotného Ježíše. Mysticky viděli, že Ježíš je spojením lidského a božského v prostoru a čase a že Kristus je věčným spojením hmoty a Ducha mimo čas. Jenže v pozdějších staletích mělo učení tendenci ztrácet mystický prvek a to ve prospěch dualistického křesťanství. Ztratili jsme tak naše základní paradigma pro propojení všech protikladů.

Poznat univerzálního Krista znamená jinak se dívat na celý vesmír

Protože jsme nedokázali překonat rozkol mezi duchovním a materiálním uvnitř nás, jak bychom ho pak mohli překonat tento rozkol i pro po zbytek celého stvoření? A výsledek? Znečištěná země, vyhynulé a ohrožené druhy, mučení zvířat, nepřetržité války a neustálé náboženské konflikty. Přesto víme, že Ježíš Kristus zasadil do stvoření semínko univerzální naděje. I když se tomu budeme bránit, vidíme ji v tolika nevysvětlitelných a úžasných událostech a v lidech.

První a druhá Bible – Stvoření a Kniha

Některým křesťanům stačí rozpor překonat osobou Ježíše. Ale stále více lidí zakouší první spojení s božstvím nejprve skrze „univerzálního Krista“. Totiž v přírodě, ve chvílích čisté lásky, v tichu, v naslouchání vnitřní nebo vnější hudby, se zvířaty nebo z náhlého vnitřního pocitu bázně. Proč? Protože samotné stvoření je první inkarnací Krista, stvoření je primární a základní „Biblí“, která odhaluje cestu k Bohu.

Bůh se rozhodl stát se realitou

Naše setkání s věčným Kristovým tajemstvím začalo asi před 13,8 miliardami let v události, kterou dnes nazýváme „Velký třesk“. Bůh přetekl do viditelné Reality a zjevil své Boží já v trilobitech, obřích nelétavých ptácích, medúzách, pterodaktylech a tisících druhů, které lidé nikdy neviděli. Ale Bůh to udělal.  A to už bylo víc než dostatek smyslu a slávy.

[1] See Colossians 1, Ephesians 1, John 1, 1 John 1, and Hebrews 1:1–4; note all are in the first chapters!

Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2014), 220–224.

Image Credit: Brian McLaren, Untitled 7-9 (detail), 2021, photograph, United States. Jenna Keiper and Leslye Colvin, 2021, triptych art, United States.

The creative team at CAC sent a single-use camera to Brian McLaren as part of an exploration into contemplative photography. His photos are featured here in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image Inspiration: We often look up to appreciate the universe, but this massive universe is not only above us. It’s also under us, around us, and in us. It connects us all—stars, palm plants, grasses, humans and turtles alike.