Násilí je oddělenost o Boha

Spirála násilí

Neděle
Kořenem násilí je iluze oddělenosti – od Boha, od bytí samotného a od jednoty se všemi a se vším.
—Richard Rohr

Pondělí
Setká-li se násilí s násilím, svět spadne do spirály násilí.
—Hélder Câmara

Úterý
Chceme-li skutečně účinně ukončit násilí, musíme odstranit násilí, které je kořenem veškerého násilí: strukturální násilí, sociální nespravedlnost, vyloučení občanů z řízení země, represe. —Óscar Romero

Středa
Násilí podporuje špatný druh světa, svět, který vytváří podmínky pro násilí proti tělům, namísto světa, který se snaží zahalit kulturní bolest a vytvořit podmínky pro existenci těl bez hrozby násilí.
—Robyn Henderson-Espinoza

Čtvrtek
Spolu s papežem Františkem jsem přesvědčen, že i vlastnictví jaderných zbraní je duchovní problém. Cesta vpřed bude záviset na duchovní transformaci na korporátní úrovni. —Richard Rohr

Pátek
Veškeré násilí začíná osobním, já a bodem rozhodnutí, překročením hranice, kdy se každý z nás na okamžik rozhodne pohlížet na jinou živou bytost jako na To, spíše než na Ty. —Pamela Cooper-Whiteová

Praxe v osmnáctém týdnu

Kontemplativní nenásilí


Otec John Dear zasvětil svůj život nenásilnému aktivismu a učení o míru po vzoru nenásilného Ježíše. Inspirován svědectvím a spisy Thomase Mertona nás Dear vyzývá, abychom se zřekli násilí a začali se věnovat kontemplativní praxi nenásilí:


Při kontemplativní praxi nenásilí se soustředíme na nenásilného Ježíše a Ducha svatého, který je plný míru, lásky a soucitu, a tím procházíme celoživotním, každodenním a trvalým obrácením k nenásilí, novým začátkem, který začíná pokaždé, když usedáme k meditaci. Při této kontemplativní praxi se vypořádáváme se svým vnitřním násilím a odevzdáváme se Bohu míru, i když nechceme nebo nechápeme, proč bychom měli. Podstupujeme studený odchod od násilí. . . . Je to bolestivé a nepříjemné – a doslova naše spása. Tato cesta za střízlivostí nenásilí bude pokračovat po zbytek našeho života. . . . Je to běh na dlouhou trať, stále se prohlubující uvědomování, každodenní odevzdávání našeho násilí Bohu, abychom byli časem proměněni odzbrojující Boží láskou a vysláni do světa války jako Boží tvůrci pokoje. . . .
Tato forma kontemplativní modlitby umožňuje, aby nás Boží mír pomalu ovládl. Umíráme sami sobě a všemu, co by nám mohla nabídnout kultura války, a odevzdáváme se do Boží propasti. . . . Bohu odevzdáváme své vnitřní násilí a zášť, své bolesti a hněv, své bolesti a zranění, svou hořkost a pomstu. Udělujeme milost a odpuštění těm, kdo nám ublížili, a přecházíme od hněvu, pomsty a násilí k soucitu, milosrdenství a nenásilí. Tato tichá, každodenní, neokázalá zkušenost kontemplativní modlitby nás proměňuje v tvůrce pokoje. Ačkoli nám může připadat, že sedíme ve tmě, umožňuje nám kráčet ve světle.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

John Dear, Thomas Merton, Peacemaker: Meditations on Merton, Peacemaking, and the Spiritual Life (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2015), 15, 16. 

Image credit: Frank J. Aleksandrowicz, Clark Avenue and Clark Avenue Bridge (detail), 1973, photograph, Ohio, public domain, National Archives. Chaokun Wang, 轮胎 tyre (detail)2021, photograph, Pingyao, creative commons. John Messina, Drainage of Marsh Leaves (detail), 1970, photograph, Louisiana, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: War, bitterness, consumed and discarded goods. Why are we sustaining the spiral of violence? Do we not see that we are part of the creation we are destroying?