21 obnova křesťanství

Obnova křesťanství

Shrnutí dvacátého prvního týdne 22. května – 27. května 2022

Neděle

Jestliže sám Ježíš říká, že církev se propadá do záhuby, asi to můžeme přiznat i my, aniž bychom byli obviněni z negativismu nebo nevěry. Možná si to musíme přiznat, aby se stalo něco nového a dobrého. -Richard Rohr

Pondělí

Abychom uvedli na pravou míru zřejmé: Ježíš nikdy nikoho nemučil, nezabil ani nezničil život, ale totéž se nedá říci o náboženství, které tvrdí, že ho následuje.

-Brian McLaren

Úterý

Byl Ježíš blázen, když si zachoval víru až do svého posledního dechu, když svůj pocit opuštěnosti přetavil v modlitbu? Byl blázen, když si myslel, že odkaz proroků, odkaz jeho bratrance Jana a odkaz jeho matky Marie stojí za to, aby přetrval? -Brian McLaren

Středa

Dnes se hodně mluví o tom, že lidé opouštějí církve, vzdávají se křesťanství a odmítají Ježíše. Ve skutečnosti se vzdali bílé nadřazené značky křesťanství, které se stará více o moc než o Ježíše.

-Danté Stewart

Čtvrtek

Ať už se stane cokoli, doufám, že nikdo z nás nikdy nezapomene na Ježíše, kterého jsme potkali ve svém životě a který byl s námi ve strachu, zmatku a ztrátě, ve vynucené izolaci i v překvapivých okamžicích radosti a prostřednictvím služeb našeho společného lidského kněžství. -Diana Butler Bass

Pátek

Ať už se rozhodnete nazývat se křesťanem, nebo ne, doufám, že budete usilovat o to být pokorným člověkem… nábožensky. Nábožensky, jak tento termín používám, znamená se smyslem pro posvátnost všeho a se závazkem vše znovu posvětit. -Brian McLaren

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Cvičení dvacátého prvního týdne

Zářivé slovo „A“

Otec Richard nabízí kontemplativní cvičení, při němž se věnujeme slovu „a“. Doporučujeme vám, abyste tato slova četli pomalu a nechali v sobě vzniknout prostor pro „obojí“:

„A“ nás učí říkat ano

„A“ nám umožňuje být obojím

„A“ nám brání v tom, abychom se rozhodovali buď – anebo

„A“ nás učí být trpěliví a dlouho trpět

„A“ je ochotné čekat na vhled a integraci

„A“ nás chrání před dualistickým myšlením

„A“ nerozděluje pole okamžiku

„A“ nám pomáhá žít ve stále nedokonalém teď

„A“ nás udržuje inkluzivní a soucitné vůči všemu

„A“ trvá na tom, aby naše jednání bylo také kontemplativní

„A“ léčí náš rasismus, sexismus, heterosexismus a třídnost

„A“ nám umožňuje kritizovat rub i líc  věcí

„A“ nám umožňuje těšit se z obou stran věcí

„A“ dalece přesahuje jeden národ nebo politickou stranu

„A“ nám pomáhá čelit a přijmout naše vlastní stinné stránky

„A“ nám umožňuje požádat o odpuštění a omluvit se

„A“ je tajemstvím paradoxu ve všech věcech

„A“ je cestou milosrdenství

„A“ umožňuje každodenní praktickou lásku

„A“ nedůvěřuje lásce, pokud není zároveň spravedlností

„A“ nedůvěřuje spravedlnosti, pokud není zároveň láskou

„A“ je daleko za hranicemi mého a tvého náboženství

„A“ nám umožňuje být odlišní, a přesto jednotní

„A“ je samotným tajemstvím Trojice

Vyzkoušej zde: Experience a version of this practice through video and sound.

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, The Naked Now: Learning to See as the Mystics See (New York: Crossroad Publishing, 2009), 180–181. 

Image credit: Chaokun Wang,  wall (detail), 2020, photograph, China, Creative Commons. Yoichi R. Okamoto, Munich’s Large and Beautiful Fussgangerzone (detail), 1973, photograph, Munich, Public Domain. Chaokun Wang,  tree (detail), 2019, photograph, Qufu, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Sometimes the wall cracks or the tree dies. We ponder and question what we profess to believe. It’s a healthy practice that undergirds a maturing faith.