Udržovat si důvěru v to, že Bůh je dobrý, že Bohu lze důvěřovat a že Bůh je aktivně zapojen do mého života, je mnohem silnější a účinnější praxe. To je praktická síla biblické víry.

Angažované rozjímání

Třicátý čtvrtý týden: Rozlišování toho, co máme dělat

Autorka Sophfronia Scottová čerpá z moudrosti a příkladu trapistického mnicha Thomase Mertona (1915-1968), aby rozlišila svou vlastní odpověď na bolest světa:

Poustevna

Sophfronia Scottová

V poustevně nemám co dělat. Nějak to cítím. Měla bych něco říkat, něco dělat. A přesto cítím, že cokoli bych mohla nabídnout, by pohltil hluk – byla bych nemluvnětem volajícím do hurikánu. Stojím na okraji propasti, ruce v kapsách. . . . Mám pocit, že Thomas [Merton] stojí vedle mě v podobném postoji. Pomáhá mi přemýšlet o možnostech. Myslím, že by mi řekl, že musím vyjít ven. Musím najít způsob, jak sloužit. Určitě by řekl, že můj nápad s poustevnou je scestný.

neslouží tomu, aby nás uzavřela světu

Thomas Merton

„Kontemplativní život není a nemůže být pouhým uzavřením se do sebe, čistou negací, odvrácením se od světa s jeho utrpením, krizemi, zmatky a omyly,“ píše. „Takový pokus by byl iluzorní. Žádný člověk se nemůže zcela stáhnout ze společnosti ostatních lidí.“ [1] Když Merton po měsících duchovního boje vstoupil do kláštera, popsal lehkost, jako by… opustil svět. . . . Jeho spisy z dřívějších let se zaměřovaly především na pěstování vnitřní spirituality. . . . Jak však citově i duchovně dospíval, i on cítil, že by mohl dělat víc – mnohem víc. Svět, samotný jeho stav, vyžadoval, aby přinesl svůj hlas. . . .

ale dovedla nás k soucitu se světem

V roce 1961 napsal svůj první článek o míru „Kořenem války je strach“ a vytyčil místo křesťanů v boji za mír. Píše: „Povinností křesťanů v této krizi je usilovat ze všech sil a inteligence, s vírou, nadějí v Krista a láskou k Bohu a lidstvu o splnění jediného úkolu, který nám Bůh v dnešním světě uložil. Tímto úkolem je pracovat na úplném odstranění války.“ [2] . . . 

V úvodu k Mertonově knize Passion for Peace autor William H. Shannon píše: „Stalo se mu, že jeho samota vydala za to, čím se nakonec musí stát každá opravdová samota: soucitem. . . . Tento pocit soucitu… ho pohnul k tomu, aby se znovu podíval na svět, o kterém si myslel, že ho nenávratně opustil před dvaceti lety, v roce 1941, kdy vstoupil do kláštera. Nyní cítil povinnost, právě proto, že byl kontemplativní, promluvit.“ [3]

Sophfronia Scottová se utěšuje Mertonovými úvahami o kontemplativním životě a světě: 

a k rozhodnutí sloužit

Stačí, když vykročím vpřed ve své vlastní zranitelné, zlomené, nevlídné, hloupé lidskosti. A musím pokračovat v psaní. Cítím, jako kdysi Thomas, že jsem dospěla k výchozímu bodu: „Přesvědčení, že jsem ještě ani nezačaal psát, přemýšlet, modlit se a žít a že teprve teď se dostávám k procitnutí.“ (M. Merton) [4]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezindapisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Thomas Merton, Seeds of Destruction (New York: Farrar, Straus and Giroux, 1964), xiii. Note: minor edits made to incorporate inclusive language. 

[2] Thomas Merton, “The Root of War Is Fear,” in Passion for Peace: The Social Essays, ed. William H. Shannon (New York: Crossroad Publishing, 1995), 12. Note: This quote is from Merton’s essay as published in The Catholic Worker 28, no. 3 (October 1, 1961): 7. Minor edits made to incorporate inclusive language. 

[3] William H. Shannon, introduction to Passion for Peace: The Social Essays, Thomas Merton (New York: Crossroad Publishing, 1995), 2, 3. Emphasis in original. 

[4] Thomas Merton, journal, June 22, 1958, in A Search for Solitude: Pursuing the Monk’s True Life, ed. Lawrence S. Cunningham (San Francisco: HarperSanFrancisco, 1996), 207. 

Sophfronia Scott, The Seeker and the Monk: Everyday Conversations with Thomas Merton (Minneapolis, MN: Broadleaf Books, 2021), 101, 102, 111. 

Image credit: Jenna Keiper, Untitled (detail), 2020, photograph, Bellingham, used with permission. McKenna Phillips, Free Hands (detail), 2018, Unsplash. Jenna Keiper, Untitled (detail), 2020, photograph, Albuquerque, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: What is next?  We may want to know, right now. We may want this suspended droplet of water to drop, right now, but it will take its own time. It is beyond our control. We are invited to trust the suspension of liminal moments.