Univerzální spojení     

Čtyřicátý týden: Františkánská mystika

Otec Richard Rohr píše o kosmickém dosahu františkánské mystiky: 

Mystika je pro ty, kteří zakoušejí vnitřní milost a propojení všech věcí

Používám slovo mystika ve velmi tradičním a klasickém smyslu. Neukazuje na něco esoterického a nedostupného, i když poukazuje na něco, co je dostupné pouze těm, kteří jdou za povrch a vnějšek, těm, kteří zakoušejí vnitřní milost a propojení všech věcí. Jak svým způsobem říkali Ježíš, Pavel i františkánský teolog Bonaventura (1221-1274), mystika je často pošetilostí pro vzdělance a samozřejmostí pro prosté.

Kteří chtějí být uvnitř nesmírného a úžasného tajemství

Zdůrazňuji spojitost, protože tento nepoučitelný dar je to, co vždy vidím u skutečných mystiků. Mystikové znají a užívají si propojené jádro skutečnosti, které je skryté těm, kdo po něm netouží nebo ho nehledají. Jediné, co mystikové vědí, je, že jsou uvnitř nesmírného a úžasného tajemství, které se zdá být většině z nás ostatních skryto nebo odepřeno (ale ne upřeno!). Mystikové se dívají jinýma očima, které vidí milost ve všech věcech a hlubokou souvislost mezi všemi věcmi.

Františkánská mystika spočívá v  intuici Ježíše – vtěleného a univerzálního Krista

Ačkoli se františkánská mystika překrývá s aspekty nekřesťanské mystiky – jako je přírodní mystika (panenteismus), židovská mystika (Bůh jako „jeden“, a tedy všezahrnující), islámská súfijská mystika (extáze a radost), hinduistická mystika (jednotící vědomí a askeze) a buddhismus (nenásilí a jednoduchost) -, má františkánská mystika díky své kristocentrické optice ve světě jedinečné místo. Františkánská mystika spočívá v intuici Ježíše jako vtěleného a univerzálního Krista. František toto tajemství v Ježíši objevil a tak mocně si ho zamiloval, že se nakonec stal živým obrazem Krista.

Jádrem františkánské mystiky je pokorný stav

Byla to jedinečná Ježíšova osoba, kterou si František a Klára zamilovali právě v jeho vtěleném a pokorném stavu, kdy se ztotožňoval s vyloučenými a malými, které Ježíš nazývá „nejmenšími z těchto“ (Mt 25,40). Příklon k okraji a dnu byl vždy jádrem františkánské mystiky a vysvětluje její trvalé ztotožnění s chudobou a utrpením.

Kosmický Ježíš, který žehná byl pro Františka životním stylem

Kosmická vize, zosobněná v Ježíši, byla intuicí, kterou František a mnozí jeho následovníci žili a prožívali, ale většina z nich ji neformulovala ani tak teologickými slovy nebo akademickými pojmy, jako spíše životním stylem. Obvykle si ji osvojili osmózou (překl.: „filtrační membránou“), prostřednictvím evangelia a františkánské linie. Následovníci Františka a Kláry přinášeli „ovoce, které zůstalo“, a vždy věřili v prvotní požehnání mnohem více než v prvotní hřích.

František věděl, že jen velká láska zvládne a udrží Velkou pravdu

Františkánská mystika se tedy ve skutečnosti netýká Františka, ale univerzálního pojetí Krista, a tedy celé skutečnosti. František posouvá veškeré naše vidění na absolutní hranu tím, že vždy zahrnuje ty, které by jiné systémy mohly příliš snadno vyloučit – malomocné, nekřesťany, chudé lidi, nenáviděné outsidery. Když ztratí tuto „okrajovou“ pozici, může se jednat o mini mystiku, nebo dokonce o církevní mystiku, ale nikdy to není františkánská mystika. František věděl, že jen láska je dost velká na to, aby zvládla a udržela pravdu. Pravda, která není láskyplná, radostná a inkluzivní, není nikdy Velkou pravdou. 

        Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, “Franciscan Mysticism: A Cosmic Vision,” Radical Grace 25, no. 1, Franciscan Mysticism (Winter 2012): 12, 13, 20.

Note: The Transitus of St. Francis of Assisi commemorates the death of Francis and his “passing over” to eternal life.

Image credit: Belinda Rain, Water Drops on Grass (detail), 1972, photograph, California, public domain. Belinda Rain, Nevada, Lake Tahoe California (detail), 1972, photograph, California, public domain. Belinda Rain, Forest (detail), 1972, photograph, California, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: We look for Spirit in every stone and blade of grass, in everything. We are part of something so much larger, so much grander. God’s grace abounds.