Hnutí s vyloučenými       

Čtyřicátý šestý týden: Hnutí spravedlnosti a ducha

V podcastu CAC The Cosmic We hovoří otec Richard Rohr o ztotožnění františkánské tradice s lidmi na okraji společnosti. Tato priorita formovala hlavní období Richardovy služby:

František z Assisi se vždy ztotožňoval s menšinou

František z Assisi se vždy ztotožňoval s menšinou, s vyloučenými. Loni [v červnu] jsem byl po Římě v Assisi a kostelík, který přestavěl, byl kostelík kolonie malomocných. Okamžitě sestoupil k vyloučeným z horního Assisi a ztotožnil se s malomocnými. Takže to bylo vždy součástí naší tradice. Byli jsme skutečně podtextem, pokud jde o hlavní linii katolicismu.

Richard sloužil jako Jáhen mimo dominantní proud

V roce 1969 jsem byl vysvěcen na jáhna – vždycky jste byli rok jáhnem, než jste se stali knězem. Prvních šest měsíců mě poslali sem do Nového Mexika, abych pracoval s Acoma Pueblo. A pak dalších šest měsíců jsem byl v černošské farnosti v Daytonu v Ohiu: Resurrection Parish. Můj začátek ve službě byl mimo hlavní proud. A pak jsem si uvědomil, že hlavní proud není ve skutečnosti „hlavní“, ale jen dominantní. Takže to mi umožnilo skvělý začátek!

Richard zažil letniční hnutí, které bylo tako mímo dominantní proud

K letniční zkušenosti se středoškoláky pak došlo až další rok, poté, co jsem se stal knězem. Takový krásný, polyfonní zpěv v jazycích! Někdy jsme mluvili v jazycích dvacet minut; lidé chodili nakukovat do dveří té středoškolské tělocvičny a říkali: „A to jsou katolíci!“ To bylo něco, co se mi nelíbilo. Nemohli tomu uvěřit! [Tým DM: Takové zkušenosti s mladými lidmi naplněnými Duchem svatým vedly Richarda k založení společenství Nový Jeruzalém v Cincinnati ve státě Ohio.] Takže to pro mě opět legitimizovalo okraj místo takzvaného centra. [1]

Rev. Dr. William Barber, aktivista a spoluředitel Poor People’s Campaign, nachází biblickou podporu pro ty, kteří stojí na okraji a vedou hnutí za spravedlnost. Dr. Barber vychází ze Žalmu 118,22-23: „Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kamenem úhelným! To je Boží dílo. A to je v našich očích obdivuhodné!“:

Odmítnutí musí vést probuzení za lásku a spravedlnost.

Úhelný kámen je ta část základů, na níž stojí celá stavba. A žalmista říká, hovoříc metaforicky o tom, jak se díváme na člověka ve společnosti, že je Božím záměrem, aby kameny, které byly kdysi považovány za nevhodné být součástí architektury – kameny, které byly kdysi odhozeny nebo ponechány v lomu – byly nyní povolány za kameny nejdůležitější.

Odmítnuté kameny jsou nejlepšími úhelnými kameny

Ve skutečnosti tvoří odmítnuté kameny nejlepší držáky základů. A kdykoli vidíte, že se zavržené kameny stávají středem pozornosti společnosti, je to Pánovo dílo. [2]

Ježíš žil jako odmítnutý kámen

Ježíš žil mezi zavrženými. Sloužil mezi zavrženými. Zemřel a byl ukřižován jako zavržený, jako někdo, kdo stál mimo politickou mocenskou strukturu. Ale brzy ráno v neděli z hrobu vedl hnutí vzkříšení – obrodu lásky, obrodu spravedlnosti, obrodu milosrdenství, obrodu milosti. [3]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Adapted from “Reimagining Notions of Love with Fr. Richard Rohr,” October 28, 2022, in The Cosmic We, season 3, ep. 2 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2022), podcast, MP3 audio.

[2] William J. Barber, We Are Called to Be a Movement (New York: Workman Publishing, 2020), 7–8.

[3] Barber, We Are Called, 79.

Image credit: Khamkéo Vilaysing, Lonely Tree (detail), 2017, France, photograph, Unsplash. Anastase Maragos, Calm Tide (detail), 2020, Canada, photograph, Unsplash. Clark Gu, Untitled (detail), 2020, Korea, photograph, Unsplash. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: We cannot see the wind, but we feel it. We recognize its presence by watching the world around us move in response to its power. At times, the movement of Spirit towards justice feels invisible and interminably slow, but like waves slowly shaping the shoreline, in time we see the fruits of God’s movement.