Šestý týden: Zkušenost, Písmo a tradice

Denní meditace se tento týden zaměřují na první ze „sedmi témat alternativní ortodoxie“ Richarda Rohra:

Trojkolka

Písmo potvrzené zkušeností a zkušenost potvrzená Tradicí jsou dobrými měřítky pro duchovní pohled na svět. V CAC používáme k ilustraci tohoto dynamického vztahu metaforu trojkolky. Přední kolo je zkušenost a dvě zadní kola jsou Písmo a Tradice. Richard to vysvětluje:

¨Přední kolo je zkušenost

Lidé mají plné právo ptát se kazatelů a učitelů: „Jakou autoritou říkáte to, co říkáte?“. Proto chci hned na začátku prohlásit naši metodiku a říci, že je tříkolová, což nám umožňuje pohybovat se vpřed. Přední kolo, zkušenost, se může zdát překvapivé, protože ani pravoslavní křesťané, ani katolíci, ani protestanti se o ní příliš neučili. Přední kolo děláme zkušeností, protože Písmo a Tradici stejně všichni filtrujeme skrze vlastní zkušenost! Nemůžeme to nedělat. Je to zdravý rozum. Je to zřejmé.

A to přední kolo je italská, francouzská, německá tradice

Ale neměli jsme odvahu nebo možná ani vědomí, abychom vyslovili to, co si nyní uvědomujeme jako samozřejmost. Katolíci si mysleli, že veškeré naše učení vychází z Tradice s velkým „T“: z Tradice přinejmenším prvních 1 500 let. No, možná, ale byla to spíše italská tradice, francouzská tradice, německá tradice, a to je tradice s malým „t“.

Jenže by to měly být spíše tradice mystiků svatých a koncilů – Duch svatý

V CAC si tedy dáváme za úkol vrátit se k velkému „T“, k letité Tradici. Co se stále opakuje? Co se stále vrací, století za stoletím, v mysticích, svatých a církevních koncilech? Co moudří lidé stále opakují? Katolický intelektuál svatý Tomáš Akvinský (1225-1274) zastával názor, že pokud je to pravda, pochází to od Ducha svatého. [1] A pokud je to od Ducha svatého, bude to stále znovu a znovu objevováno.

Další kolo trojkolky je : Písmo

Písmo je potvrzováno i dalšími dvěma koly na naší tříkolce. Pokud je to pravda – a to je akt víry -, řekli bychom, že to nějakým způsobem musí být nalezeno v Písmu. Nemůže být v přímém rozporu s Písmem. My katolíci jsme v tom nebyli příliš dobří. Všechna vajíčka jsme vložili do košíku Tradice. Hledejme tedy potvrzení v obou světech – ve verších z Písma i ve spisech mystiků, svatých, proroků, církevních Otců a Matek a církevních koncilů. [2]

A třetí kolo je naše osobní zkušenost

Od reformace v šestnáctém století docházelo k mnoha křesťanským bojům a nedorozuměním kvůli katolickému a pravoslavnému důrazu na Tradici oproti protestantskému důrazu na Písmo. Tradice se obvykle zaměňovala s malými kulturními tradicemi a protestantské volání „Pouze Písmo!“ se postupně zvrhlo v to, že si každá skupina vybírala mezi Písmem, které bude zdůrazňovat nebo ignorovat.

Oba proudy nyní ukázaly své slabiny a předsudky. Chyběl jim dynamický třetí princip Boží zkušenosti: osobní zkušenost, která je zpracovávána a vedena k odpovědnosti jak Písmem, tak Tradicí, stejně jako solidním duchovním vedením a poradenstvím. To je náš trojstranný princip ve Škole živé akce a kontemplace. [3]

Prameny:

[1] Thomas Aquinas, De Veritate, q. 1, a. 8, and Summa Theologia I–II, q. 109, a. 1, ad 1.

[2] Adapted from Richard Rohr, “Good Theology Creates Good Politics,” CONSPIRE 2021 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2021), video.

[3] Adapted from Richard Rohr, Yes, And…: Daily Meditations (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2013), 5.

Image credit: A path from one week to the next—Benjamin Yazza, Untitled 7. Jenna Keiper, Bisti Badlands. Benjamin Yazza, Untitled 6. Used with permission. Click here to enlarge image.

The landscape of our own lives informs how we understand Scripture and Tradition.