Důležitost zkušenosti     

Šestý týden: Zkušenost, Písmo a tradice

Vysvětlení nás odděluje od údivu. -Eugène Ionesco, Découvertes

Otec Richard pokračuje v úvahách o „trojkolce víry“ zdůrazněním významu vnitřní zkušenosti pro skutečnou duchovní proměnu:

Písmo a tradice je spíše zdroj vnější autority

Dvě kola, Písmo a Tradice, lze považovat za zdroje vnější autority, zatímco naše osobní zkušenost vede k naší vnitřní autoritě. Jsem přesvědčen, že potřebujeme a můžeme mít obojí. Pouze tehdy, když se vnitřní a vnější autorita spojí, získáme skutečnou duchovní moudrost. Křesťanství se ve většině svých dějin do značné míry spoléhalo na vnější autoritu. Nyní však musíme poctivě přiznat hodnotu vnitřní zkušenosti, která samozřejmě působila po celou dobu, ale nebyla jí přikládána důvěra.

Vnitřní autorita vede k proměně

Informace od vnějších autorit nemusí nutně znamenat proměnu a my dnes potřebujeme skutečně proměněné lidi, ne jen lidi s odpověďmi. Nechci, aby má slova v těchto meditacích někoho oddělovala od jeho vlastního úžasu nebo mu poskytovala náhradu za jeho vlastní vnitřní zkušenost. Teologie (a autority) to udělaly pro příliš mnoho lidí. Spíše doufám, že má slova – ať už psaná, nebo mluvená – čtenáře prostě zvou na jejich vlastní vnitřní cestu, než aby se stala její náhradou.

Modlitba má být  vnitřní cestou,  ne ta vnější

Jsem stále více přesvědčen, že slovo „modlitba“, které se pro věřící stalo funkční a zbožnou záležitostí, mělo být popisem a pozváním k vnitřní zkušenosti. Když nás duchovní učitelé vyzývají, abychom se „modlili“, říkají vlastně: „Jděte dovnitř a poznejte to sami!“. Příliš dlouho jsme trvali pouze na vnější autoritě bez jakéhokoli učení o modlitbě, vnitřní cestě a zrání vědomí. Výsledky pro svět a náboženství jsou katastrofální.

Svět se však vnitřních zkušeností bojí

D. H. Lawrence

Anglický spisovatel a básník D. H. Lawrence (1885-1930) napsal: „Svět se bojí nové zkušenosti víc než čehokoli jiného. Protože nová zkušenost vytlačuje tolik starých zkušeností.“ Dále napsal, že svět „dokáže zaškatulkovat jakoukoli myšlenku“ a „vyhnout se jí“ nebo ji znehodnotit. [1] Myšlenky nejsou problém. Ale opravdový vnitřní prožitek je zase něco jiného. Mění nás a lidé se neradi mění. [2]

Věřme vlastní zkušenosti, kontemplujme jí

Proč vám mohu říci, že můžete věřit vlastní zkušenosti? Inu, zejména v posledních sto letech jsme byli svědky vzniku psychologie, terapie, práce se stíny, práce s egem a nástrojů, jako je Myers-Briggsův osobnostní profil a osobnostní profil Enneagram. Mnozí z nás dostali do rukou nejrůznější nástroje, pomocí nichž můžeme kritizovat vlastní zkušenosti. To, že si to myslíme, ještě neznamená, že je to pravda. To je kontemplace jako taková:  své myšlení kritizujeme tím, že se přeneseme do kontemplativnější, neobsedantní mysli.

Moudrost získáváme Písmem, tradicí i osobní zkušeností

V našem tricyklu je zkušenost neustále vyvažována a kritizována Písmem a Tradicí. Když všechna tři „kolečka“ fungují společně, máme velmi moudrého člověka. To je nejjednodušší způsob, jak to říci. Jde nám o to, abychom vychovávali nikoliv lidi hádavé, nikoliv lidi spravedlivé, ale lidi moudré. To je naše první téma. [3]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] D. H. Lawrence, Studies in Classic American Literature (New York: Thomas Seltzer, 1923), 1–2. 

[2] Adapted from Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2008, 2022), xv, 1.

[3] Adapted from Richard Rohr, “Good Theology Creates Good Politics,” CONSPIRE 2021 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2021), video.

Image credit: A path from one week to the next—Benjamin Yazza, Untitled 7. Jenna Keiper, Bisti Badlands. Benjamin Yazza, Untitled 6. Used with permission. Click here to enlarge image.

The landscape of our own lives informs how we understand Scripture and Tradition.