Milosrdný Bůh

Čtrnáctý týden: Jonášovo znamení

 Richard Rohr a učitel CAC James Finley hovoří o tom, proč je příběh o Jonášovi proměnil: 

Přístup k Bohu skrze to, že něco děláme špatně

Richard: Tento příběh mě prostě pronásleduje. Je pravdivý na pětapadesáti úrovních. Útěk před Bohem navzdory sobě samému, vržení do břicha šelmy a objevení Boha. Je to nás všech, je to každý člověk. Opět se tu objevuje téma příchodu k Bohu tím, že to děláme špatně, ne tím, že to děláme správně. Léta jsem sbíral všechny možné obrázky Jonáše v břiše velryby. Je úžasné, kolik jich je. A co ty, Jime? 

Poznej, že Bůh je milosrdný

Jim: Na [příběhu o Jonášovi] mě zaráží něco, co je na samém konci. Je to ten neochotný prorok, který vydává svědectví a celé Ninive následuje jeho poselství. A on vystoupí na horu, protože si prošel všemi těmi problémy, když ho spolkla velryba a tak dále, a sedí tam a čeká, až Bůh spustí oheň z nebe, a Bůh to neudělá. Vyroste keř, který Jonáše chrání před sluncem, a přiletí červ a keř zabije. A Jonáš si Bohu stěžuje, že slunce je tak horké, že keř zemřel. Bůh říká: „Jonáši, ty se zlobíš, protože červ sežral keř, a přesto chceš, abych zabil všechny ty lidi, kteří jsou mými dětmi.“ Jonáš se zlobí, že keř sežral červ. Jeden z překladů Jonáše říká: „Copak mě neznáš, Jonáši, že jsem milosrdenství v milosrdenství a ještě v milosrdenství?“. Ten konec se mi moc líbí: Bůh je milosrdný. [1]

Dominikánský kněz a básník Paul Murray uvažuje o tom, že Jonášova cesta proměny je cestou, kterou musíme projít všichni: 

Jonášovou cestou musíme k Bohu projít všichni

Naše vlastní mysl a srdce se Jonášovi podobají víc, než si chceme připustit. A proto stejně jako Jonáš potřebujeme být v duchovním životě šokováni a otřeseni z určitých ustálených způsobů myšlení a cítění. Potřebujeme začít poznávat Boha na místech, kde bychom možná nikdy předtím netušili [Boží] přítomnost, a to nejen ve velkoměstě nebo na místech našich nepřátel, ale také v mnoha zdánlivě banálních a bizarních okolnostech našeho života. 

Skrze milosti někdy vejdeme do bouře kterou nemůžeme ovlivnit, abychom poznali Boží tajemtsví

Abychom se však tuto lekci naučili, skutečně naučili, musíme podobně jako Jonáš projít milostí a tajemstvím zmatení. Samozřejmě potřebujeme i mnoho dalších milostí – například milost klidného sezení, milost meditace, milost a energii k práci pro mír a k boji za spravedlnost. Ale někdy teprve uprostřed „bouře“, v srdci bouře okolností, které nemůžeme ovlivnit, si konečně uvědomíme něco z úžasného Božího tajemství a také si uvědomíme, jak daleko za vším, co si dokážeme představit nebo v co můžeme doufat, jsou [Boží] plány jak s námi, tak s celým světem. [2] 

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr and James Finley, conversation for CAC Living School, November 2022. Unpublished material.  

[2] Paul Murray, A Journey with Jonah: The Spirituality of Bewilderment (Dublin, Ireland: Columba Press, 2002), 60–61.  

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, North Cascades Sunrise. Jenna Keiper, Photo of a beloved artpiece belonging to Richard Rohr (Artist Unknown.) McEl Chevrier, Untitled. Used with permission. Click here to enlarge image

One of Richard Rohr’s favorite art pieces about the prophet Jonah and the whale.